Outsourcing: co to takiego?

W skrócie:

Pewnie wiele razy słyszałeś słowo outsourcing w odniesieniu do działań jakieś konkretnej firmy. Wydaje się, że ten angielski zwrot przyjął się bardzo dobrze i obecnie często mówi się „korzystamy z outsourcingu”, „outsourcowaliśmy te usługi”. Co to właściwie znaczy?

 

Outsourcing: definicja

Słowo outsourcing to pochodzące z języka angielskiego sformułowanie, które można wyjaśnić poprzez tłumaczenie jego poszczególnych składowych – out (na zewnątrz), source (źródło) i using (wykorzystanie, użycie). Oznacza ono korzystanie ze źródeł zewnętrznych dla zapewnienia firmie jakieś konkretnej usługi. Zatem mówiąc, że korzystamy w jakimś zakresie z outsoucingu, mamy na myśli taką sytuację, w której usługi potrzebne przedsiębiorstwu są przekazywane innemu podmiotowi na rynku, najczęściej innej firmie, ale czasem też osobie. Zamiast zatrudniać kogoś w strukturze firmy lub tworzyć dział dedykowany jakimś konkretnym obszarom, zlecamy ten zakres obowiązków na zewnątrz.

 

Outsourcing: kiedy się opłaca?

Firmy decydują się na outsourcing z różnych powodów. Najczęściej jest to związane z szukaniem oszczędności, ale nie musi tak być. Zlecając komuś jakiś zakres prac, możemy się kierować także wysoką specjalizacją i bardzo konkretnymi umiejętnościami, wymaganymi dla zrealizowania jakiegoś zadania. Często w strukturze firmy nie ma osoby z jakimiś uprawnieniami lub kompetencjami, a zatrudnienie jej na cały etat byłoby bardziej kosztowne dla firmy niż delegowanie zadania lub zadań na zewnątrz. Zdarza się, że zlecenie wykonania danej usługi jako outsourcing jest bardziej opłacalne, bo jest to jakaś jednorazowa lub sporadyczna potrzeba, która na co dzień w firmie nie występuje.

Zwykle outsourcing dotyczy tych obszarów działalności firmy, które nie są działami podstawowymi, a stanowią jej działy pomocnicze. Do takich zaliczyć możemy chociażby księgowość i finanse, usługi marketingowe czy te z zakresu nowych technologii. Wybierając outsourcing eliminujemy koszty związane z drogim, specjalistycznym sprzętem, potrzebnym do wykonania zadania.

 

Outsourcing – przykłady

Najczęściej firmy korzystają z outsourcingu w odniesieniu do usług. Mogą to być zarówno usługi o bardzo wysokim stopniu specjalizacji, jak również te mniej wymagające. W polskich firmach na zewnątrz organizacji zleca się takie usługi jak: księgowość, usługi IT, marketing i reklamę, działania public relations, różnego rodzaju projekty, ekspertyzy, szkolenia, obsługę prawną, zadania związane z obszarem human resources, ale także usługi związane z czystością (sprzątanie firm), dostarczaniem posiłków czy prowadzeniem firmowej kantyny, usługi transportowe i wiele innych.

 

Outsourcing i związane z nim problemy

Wykorzystanie outsourcingu w pracy firmy wymaga dużej rozwagi. Pomimo jego wielu zalet, w tym wspomnianych finansowych, jest też kilka niebezpieczeństw, o których warto pamiętać podczas podejmowania decyzji, czy dany zakres zlecić na zewnątrz, czy lepiej zatrudnić pracownika. Chociaż outsourcing jest kuszący w kontekście restrukturyzacji zatrudnienia, warto pamiętać, że w przypadku delegowania zadań na zewnątrz mamy pewne ograniczenia w zakresie zarządzania procesem. Wybierając outsourcing zarządzający firmą najczęściej kierują się chęcią zwiększania efektywności procesów oraz optymalizacją kosztów. Ryzykowne może być zlecenie zbyt wielu zadań poza organizację i utrata kontroli nad ich właściwą realizacją. Również w kontekście wymiany informacji jest to rozwiązanie bardziej wymagające. Należy pamiętać także, że delegowanie zadań firmy na zewnątrz bardzo często wiąże się z koniecznością udostępnienia firmie zewnętrznej danych dotyczących zarówno przedsiębiorstwa, jak również pracowników i klientów.

 

Zarządzasz zespołem rozproszonym lub takim, w którym część osób realizujących zadania dla firmy to podmioty zewnętrzne? Poznaj nasze zamknięte szkolenia z zarządzania dla firm!

 

Trening efektywności osobistej

Skuteczna komunikacja interpersonalna

Zaangażowany i efektywny zespół

Efektywne wdrażanie nowych kompetencji w zespole

Akademia Managera – szkolenia dla liderów

Zamknięte szkolenia managerskie dla firm

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!