Badania niemieckiego psychologa Hermanna Ebbinghausa, określone jako KRZYWA ZAPOMNIENIA, wskazują, że większość przyswajanych informacji ulega zapomnieniu już w przeciągu kilku dni. Po 30 dniach zostaje nam ich w pamięci już tylko nieco ponad 20%.
Co zatem zrobić aby wiedza po szkoleniu została u pracowników na dłużej? Aby była podstawą do trwałej zmiany ich zachowań a w kolejnym kroku do osiągania celów biznesowych organizacji?
W skrócie:
BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL
Wstęp
Niewątpliwe ważnym czynnikiem mającym wpływ na to, ile informacji zostanie w głowach uczestników szkolenia, jest ich przydatność i znacznie dla nich samych. Mówimy tutaj m.in. o jakości treści prezentowanych na szkoleniach, jakości ćwiczeń i wykorzystywanych narzędzi.
Równie istotne jest, jaką ścieżkę współpracy wybierzemy z firmą szkoleniową, przed i po szkoleniach.
Jeśli chcemy, aby dany warsztat szkoleniowy był nie tylko formą przekazania wiedzy, która po pewnym czasie może po prostu ulecieć, warto na zadać sobie również poniższe pytania:
- czy motywacja uczestników będzie na tyle silna aby dokonać zmiany?
- czy otoczenie okaże wsparcie?
- czy treści przekazywane na szkoleniu są ważne dla uczestników?
- czy uczestnik będzie miał okazję powtórzyć zdobytą wiedzę?
Poszukujesz firmy szkoleniowej, która realnie wpłynie na zmianę w Twojej firmie?
„Wdrożenie, głupcze!” - czyli o metodzie Enterprise Advisors na utrzymanie efektu poszkoleniowego
Po naprawdę wielu godzinach na salach szkoleniowych, licznych spotkaniach i rozmowach z klientami, zarówno przed, jak i po szkoleniach, w Enterprise Advisors wiemy, że istnieje sprawdzona i skuteczna ścieżka, która prowadzi do realnych zmian zachowań uczestników, utrzymania efektu poszkoleniowego a w kolejnym kroku do osiągania celów strategicznych organizacji.
Nie wymyśliliśmy tego sami. Od lat pracujemy z modelem Kirkpatricka, który powszechnie uznawany jest za najbardziej użyteczny sposób pracy z grupą szkoleniową. Więcej o modelu pisaliśmy tutaj: Czym jest Model Kirkpatricka.
Projektując działania rozwojowe, przy ścisłej współpracy z naszymi klientami, już na samym początku tego procesu skupiamy się na dokładnej analizie, umożliwiającej postawienie trafnej diagnozy szkoleniowej. Składa się ona z takich elementów jak:
- poznanie klienta i grupy docelowej
- omówienie zdiagnozowanych obszarów i propozycji działań rozwojowych
- sesje audytowe z uczestnikami i przełożonymi
- analiza planu szkoleń i wdrożeń z organizatorem.
Stworzony i realizowany plan szkoleń, to nie tylko warsztaty z uczestnikami i inne działania, które mają ich dobrze przygotować i zmotywować do pracy na szkoleniu. To także działania z ich przełożonymi. Bo oni również biorą odpowiedzialność za realizację obranych celów.
Kluczowym elementem tego etapu jest opracowanie Indywidualnego Planu Wdrożenia. Jest to nasze autorskie narzędzie, które służy do pracy z uczestnikami na kolejnych etapach procesu. Przygotowana ścieżka wdrożenia to szereg działań, które mają wspierać uczestników w dalszej pracy, z uwzględnieniem aktywności także po stronie osób zarządzających zespołami.
Czy warto inwestować we wdrożenia?
Na to pytanie często odpowiadamy naszym klientom już na pierwszych etapach rozmów i projektowania propozycji działań rozwojowych. Wracając do badań Hermanna Ebbinghausa z początku tego artykułu: nie da się efektywnie uczyć i zmieniać postaw pracowników bazując tylko na zdobytej na szkoleniu wiedzy, która może zostać zapomniana już po kilku dniach. Kluczowy jest etap wdrożenia i utrzymania efektu poszkoleniowego.
Naszą receptą na faktyczny rozwój uczestników szkoleń, oprócz przekazywania wiedzy, jest również:
- nauka umiejętności
- budowanie postawy (jestem przekonany, że prezentowany standard jest najlepszym sposobem na osiągnięcie celów, identyfikuję się z nim i chcę go stosować)
- motywacja (chcę zastosować poznane metody i narzędzia)
- pewność siebie (uważam, że jestem w stanie wykorzystać nową wiedzę i umiejętności pozyskane na szkoleniu w codziennej pracy.
Prezentowany przez nas powyżej proces nie jest jedyną, uniwersalną ścieżką. Każda organizacja jest inna. Każda ma swoje cele i wyzwania. Dlatego zawsze siadamy wspólnie przy stole lub online i projektujemy rozwiązania, które mają pomóc te cele osiągnąć.
Chętnie porozmawiamy o tym również z Tobą.