Najlepiej będzie wyjaśnić znaczenie i sens informacji zwrotnej na konkretnym przykładzie.
Kasia pracuje w firmie od niedawna. Przygotowała ofertę dla nowego klienta, na którym bardzo zależało całej firmie. Klient jednak nie zdecydował się na zakup. Nie wiadomo, dlaczego. Kasia przypuszcza, że najprawdopodobniej o wyborze klienta zadecydowała wyższa cena niż u konkurencji. Taką samą ofertę wysłała przecież wcześniej do innych klientów i oni zdecydowali się na złożenie zamówienia, a ci, którzy nie byli zainteresowani, wskazali właśnie mało atrakcyjną cenę. Kiedy nadszedł koniec miesiąca, wyniki Kasi były mocno niezadowalające i jej kierownik Zygmunt wezwał ją do gabinetu. Był bardzo zajęty innymi sprawami, więc ograniczył rozmowę do kilku zdań, z których wynikało, że jeśli Kasia w następnym miesiącu też będzie miała taki zły wynik, pożegna się z premiami, a może nawet i z pracą. Kasia zmartwiona wróciła do pokoju i zwierzyła się Magdzie, bardziej doświadczonej koleżance z zespołu. Magda pocieszyła ją, że w następnym miesiącu na pewno będzie lepiej.
Co zawiodło w tej historii? Zabrakło właśnie informacji zwrotnej i to na kilku poziomach. Gdyby Kasia zadzwoniła do klienta i spytała go, z jakiego powodu jej oferta nie jest dla niego atrakcyjna, dowiedziałaby się, że to nie cena jest dla niego problemem, ale zbyt długi jak na jego potrzeby czas realizacji zamówienia, zbyt krótki termin płatności za fakturę i za wysoki wolumen minimalny.
Gdyby Zygmunt zainteresował się dokładnie przypadkiem tego klienta, poprosiłby Kasię o pokazanie oferty, jaką wysłała temu klientowi i informację, dlaczego klient nie jest zainteresowany, mógłby pomóc w rozwiązaniu każdego ze wskazanych problemów. Kasia dowiedziałaby się przy okazji, że jeśli firmie szczególnie zależy na jakimś kliencie, można negocjować warunki umowy w określonych widełkach. Kasia wiedziałaby na przyszłość, co robić, żeby uratować ważny dla firmy kontrakt.
Z kolei Magda, zamiast pocieszać Kasię, mogła zapytać ją, czy chciałaby pokazać jej ofertę i omówić przypadek tego konkretnego klienta. Jako bardziej doświadczona w sprzedaży, na pewno spytałaby o przyczyny odmowy, a jeśli Kasia by ich nie znała, Magda podpowiedziałaby jej, żeby koniecznie zdobyła od klienta informację zwrotną. Jeśli już znałyby przyczyny odmowy, Magda podpowiedziałaby koleżance, co może zrobić, żeby uratować ten kontrakt i wszystkie kolejne.