Dlaczego ludzie odchodzą z pracy? 5 najczęstszych powodów

dlaczego ludzie odchodzą z pracy

Jeśli jesteś menedżerem lub szefem firmy, na pewno kiedyś zastanawiałeś się, dlaczego ludzie odchodzą z pracy. Bardzo często przełożonym wydaje się, że powodem jest wynagrodzenie i pracownik porzuca swoją pracę dla innej, lepiej płatnej. Tymczasem ma to niewiele wspólnego z prawdą. O ile wynagrodzenie jest ważnym aspektem każdej pracy, tak z badań wynika, że to nie przez zbyt niską płacę ludzie porzucają firmy, w których pracują.

W skrócie:

BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL

Oto dlaczego ludzie odchodzą z pracy

Wielu HR-owców mówi, że nie odchodzi się z pracy, ale odchodzi się od szefa. Analizując badania przygotowane przez firmę Boldare, można być zaskoczonym, że aż 41 procent ankietowanych chociaż raz w życiu odeszło z firmy przez szefa. Zła relacja z przełożonym wciąż stanowi najczęściej wskazywany powód porzucenia pracy. Dlaczego tak się dzieję? Wydaje się, że w ciągu ostatnich lat bardzo wiele się zmieniło pod względem oczekiwań, jakie mają pracownicy względem swoich przełożonych. Szef to nie tylko ten, który deleguje zadania i z nich rozlicza.

Pracownicy oczekują, że ich przełożony będzie ich mentorem i drogowskazem. Od szefa oczekuje się przede wszystkim wsparcia i dostępności, a także rozwiązywania konfliktów w zespole, jeśli się pojawią. Jeśli zamiast tego pojawiają się konflikty z samym przełożonym, często skutecznie paraliżujące pracę zespołu, należy się spodziewać, że pracownik poszuka innego miejsca, w którym może się rozwijać.

Zła relacja z liderem to nie jedyny powód rotacji pracowników. Może być ich znacznie więcej, a najczęściej jest to wypadkowa kilku problemów, które sumarycznie powodują frustrację pracownika, a w efekcie jego odejście.

Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej sprzedaży w swojej firmie?

Dlaczego ludzie odchodzą z pracy? 5 najczęstszych powodów

  1. Źle przeprowadzony onboarding
    Jak wynika z badań Wynhurst Group, w ciągu pierwszych 4 miesięcy od zatrudnienia odchodzi średnio 50% nowych pracowników. Powodem jest najczęściej niewłaściwy onboarding. Brak wdrożenia nowego pracownika lub potraktowanie całego procesu zbyt pobieżnie powodują, że ludzie nie odnajdują się w nowym miejscu pracy i szukają innego, dla nich lepszego. Zwrócenie dużej uwagi na onboarding może zaowocować znacznie mniejszą rotację w firmie. Jest to wysiłek, który zaprocentuje zarówno dla pracowników, jak również dla samej firmy.
  2. Zła atmosfera w zespole
    Duża ilość konfliktów w zespole, brak zaufania i wzajemnego wsparcia, również są odpowiedzią na pytanie, dlaczego ludzie odchodzą z pracy. Nadszarpnięte relacje w firmie powodują, że pracownicy nie mają nawzajem w sobie wsparcia, a w skrajnych przypadkach robią sobie na złość. Niezdrowa rywalizacja i wyścig po wyniki także powodują, że atmosfera w zespole nie jest dobra. W takim przypadku każdy gra do swojej bramki i nie ma pracy zespołowej, która jest kluczem do wysokiej efektywności i zaangażowania.
  3. Brak możliwości rozwoju
    Kolejną z bardzo ważnych przyczyn odejścia z pracy, jest brak możliwości rozwoju. Szkolenia zlecane fachowcom, wewnętrzne szkolenia pracownicze, mentoring, coaching – to wszystko powoduje, że pracownicy rozwijają swoje kompetencje i stale się czegoś uczą. Wiele z przeprowadzonych w ostatnich latach badań pokazuje, że możliwość rozwoju zawodowego jest mocno w cenie. Ludzie pracują nie tylko dla wynagrodzenia, ale chcą być coraz lepsi w tym, co robią. Dzięki stałemu poszerzaniu swoich kompetencji, czują się potrzebni w firmie i mogą awansować na wyższe stanowiska. Brak takiej możliwości powoduje, że będą chcieli przenieść swoje talenty poza organizację i tam je rozwijać.
  4. Work-life balance to abstrakcja
    Możliwość utrzymania równowagi między życiem prywatnym a zawodowym jest bardzo ważnym czynnikiem dla większości pracowników. Jeśli tej równowagi nie ma, a obowiązki zawodowe mocno wpływają na sferę prywatną, ryzyko, że pracownik zmieni pracę na inną, mniej angażującą, znacząco rośnie. Za duża ilość pracy, konieczność zostawania po godzinach, telefony od szefa w weekend i na urlopie też są odpowiedzią na pytanie, dlaczego ludzie odchodzą z pracy, która rujnuje im życie. Kultura organizacyjna wielu firm mocno akcentuje ten aspekt, zdając sobie sprawę z tego, że dobry pracownik to wypoczęty pracownik.
  5. Wellbeing
    Bardzo mocno z tematem równowagi między życiem prywatnym i zawodowym, łączy się kwestia wellbeingu, czyli dobrostanu psychicznego i fizycznego. Wyczerpanie pracą, stres i przeciążenie umysłowe bardzo źle wpływają na każdego z nas. Jeśli powodem braku tej równowagi jest praca, można się spodziewać decyzji o zmiany jej na inną, mniej obciążającą. Dobrym pomysłem jest zorganizowanie pracownikom i liderom szkolenia, podczas którego dowiedzą się, jak radzić sobie ze stresem i umiejętnie podchodzić do organizacji pracy, żeby dawała satysfakcję i spełnienie.

Dlaczego warto zmniejszyć rotację w firmie?

Stworzenie miejsca, w którym ludzie chcą pracować i są zaangażowani w to, co robią, spoczywa na właścicielach i liderach. Troska o załogę, pomoc w rozwiązywaniu problemów, reagowanie na sytuacje konfliktowe i dbanie o dobrą atmosferę w pracy ,opłaca się wszystkim. Pracownicy, czując się spełnieni i docenieni, chętniej podnoszą swoje kompetencje i dbają o to, żeby firma się rozwijała. Efektywność ich pracy jest korzystna nie tylko dla przedsiębiorstwa, ale dla nich samych. Jeśli ludzie odchodzą z pracy, dają sygnał, że nie czują się w niej zbyt dobrze, a przywiązanie do firmy jest przypuszczalnie na niskim poziomie. Zbyt często odchodzący z pracy ludzie to nie tylko ogromne koszty dla firmy, ale sygnał dla reszty zespołu, że praca w danej firmie nie jest pracą marzeń. Warto więc wziąć sobie do serca pojawiające się często wypowiedzenia i zaradzić problemowi.

 

Zastanawiasz się, dlaczego ludzie odchodzą z pracy w Twojej firmie? Chętnie pomożemy Ci znaleźć powód i go rozwiązać. Zgłoś się do nas po bezpłatną konsultację!

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jakie są główne przyczyny, dla których pracownicy decydują się opuścić swoje miejsce pracy, pomimo powszechnego przekonania, że chodzi głównie o wynagrodzenie.
  2. W jaki sposób relacje z przełożonymi wpływają na decyzje o rezygnacji z pracy oraz jakie inne czynniki mogą prowadzić do rotacji pracowników.
  3. Jakie konsekwencje dla firmy niesie za sobą wysoka rotacja i jakie działania można podjąć, aby zniwelować ten problem i zwiększyć zaangażowanie pracowników.

A także: Dowiedz się, jak możesz zatrzymać wartościowych pracowników w Twojej firmie. Przeczytaj nasz artykuł i zastosuj sprawdzone strategie na poprawę atmosfery w pracy i zwiększenie lojalności zespołu!

Enterprise Advisors

EA Team

Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej sprzedaży w swojej firmie?

CHCESZ OTRZYMYWAĆ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL?

Problematykę i rozwiązania dotyczące zarządzania znajdziesz m.in. w poniższych szkoleniach:
Przeglądaj także inne artykuły o zbliżonej tematyce:

Ta witryna używa pliki cookies – zarówno własne, jak też korzysta z plików cookies stron trzecich.

Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!