Oferta handlowa – jak przygotować?

W skrócie:

Oferta handlowa to nie tylko podstawowe narzędzie w pracy każdego handlowca, ale także wizytówka firmy. Od sposobu przygotowania i prezentacji oferty handlowej w największej mierze zależy, czy klient wybierze twoją propozycję, czy zdecyduje się na konkurencję. Jak powinna wyglądać profesjonalna oferta handlowa? Na co zwróci uwagę twój klient?

 

Oferta handlowa – czym jest?

Oferta handlowa to propozycja sprzedaży, jaką składa firma swoim przyszłym klientom. W ofercie powinny obowiązkowo znaleźć się:

  • informacje na temat towarów, jakie można od nas kupić, lub świadczonych przez nas usług,
  • warunki zakupu,
  • cena.

 

To jednak nie wszystko. Aby twoja oferta wyróżniała się na tle innych i wydała się twojemu przyszłemu klientowi atrakcyjna, powinieneś zadbać też o inne jej aspekty. Dzięki nim nie tylko zaprezentujesz to, co możesz klientowi sprzedać, ale pokażesz mu coś znacznie więcej. Oferta handlowa jest ważna w każdym kanale sprzedaży. Szczególnie jednak uwagę zwracają na jej formę klienci B2B.

 

Oferta handlowa – dobre praktyki

Po przejrzeniu dobrze przygotowanej oferty handlowej twój klient będzie miał przekonanie, że powstała ona konkretnie z myślą o nim. Dobrze jest mieć przygotowany szablon oferty, ale za każdym razem powinniśmy ją nieco spersonalizować. Jeśli dobrze zbadałeś potrzeby klienta, zaznacz w ofercie, jakie rozwiązania odpowiadają na które jego potrzeby.

Pamiętaj, żeby pisać językiem korzyści. Twoją rolą jest pokazać klientowi, co zyskuje wybierając twoje produkty lub twoją usługę. Pamiętaj też o USP, czyli unikalnych cechach twojej oferty. Napisz wprost, czym oferta się wyróżnia na tle innych i co możesz dać takiego, czego nie da nikt inny.

Jest bardzo duża szansa, że zanim twój klient po raz pierwszy zdecyduje się na zakup od ciebie, sprawdzi opinie na temat twojej firmy i tego, co sprzedajesz. Ułatw mu zadanie! Napisz w ofercie kilka zdań na temat tego, co robisz, jakie masz sukcesy, czym się możesz pochwalić.

Dobrą praktyką jest przedstawianie w ofercie referencji od innych klientów. Idealnie, jeśli masz w swoim portfolio referencje podpisane przez konkretne osoby – imię i nazwisko, stanowisko i nazwa firmy. Jest to ważne szczególnie w przypadku sprzedaży B2B  i znacząco wpływa na twoją wiarygodność.

 

Oferta handlowa – jak ją przedstawić?

Przedstawienie klientowi oferty handlowej w znacznej mierze uzależnione jest od tego, jaki rodzaj sprzedaży prowadzisz. Jeśli jest to sprzedaż bezpośrednia, najpewniej przedstawisz ofertę podczas spotkania handlowego. W dzisiejszych czasach, szczególnie przy współpracy B2B, najbardziej powszechna jest wysyłka oferty mailem. Część handlowców przesyła propozycję w treści maila. Mile widziane jest stworzenie osobnego dokumentu, w którym zawarte byłyby wszystkie informacje potrzebne klientowi do podjęcia decyzji.

 

Oferta handlowa – aspekty wizualne

W wielu firmach oferta handlowa jest przedstawiona w postaci katalogu produktów lub usług. Jeśli nie masz takiego katalogu, postaraj się stworzyć go samodzielnie. Jest wiele darmowych i prostych w obsłudze programów, dzięki którym można zrobić dokument PDF w bardzo atrakcyjnej formie wizualnej.

 

Przykładem jest chociażby program Canva, oferujący gotowe szablony ofert handlowych. Jeśli nie czujesz się na siłach, poproś kogoś, kto zajmuje się marketingiem, żeby przygotował ci szablon oferty w Wordzie, a ty będziesz samodzielnie dostosowywał go do potrzeb konkretnego klienta. Co powinno się znaleźć w takiej ofercie, oprócz przedmiotu zamówienia? Na pewno będą to: logo firmy, informacje kontaktowe do firmy, informacje kontaktowe bezpośrednio do handlowca, zakres działalności firmy, przykładowe realizacje, opis warunków współpracy i wspomniane wcześniej przewagi konkurencyjne oraz referencje.

 

Potrzebujesz pomocy w stworzeniu lub prezentacji oferty handlowej? Uczymy tego całe zespoły handlowe! Napisz do nas i zgłoś się po bezpłatną konsultację.

 

 

Poznaj naszą ofertę na szkolenia sprzedażowe!

Zaawansowane techniki sprzedaży

Szkolenie coaching handlowy

Zarządzanie współpracą z kluczowymi klientami

Szkolenie negocjacje handlowe

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Ta witryna używa pliki cookies – zarówno własne, jak też korzysta z plików cookies stron trzecich.

Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!