Afiliacja: co to znaczy?

W skrócie:

Pod pojęciem afiliacja kryje się kilka bardzo skutecznych metod pozyskiwania nowych klientów. Zarówno marketing afiliacyjny, jak również techniki sprzedaży oparte na afiliacji, cieszą się coraz większą popularnością. Z całą pewnością jest to zasługa dynamicznego rozwoju branży e-commerce, w której afiliacja stała się źródłem niejednego sukcesu sprzedażowego.

Co to takiego afiliacja?

Afiliacja to pochodzące od łacińskiego affilatio słowo oznaczające nawiązywanie lub podtrzymywanie dobrych relacji przez osoby, grupy lub organizacje z innymi osobami, grupami lub organizacjami. Relacje te przekładają się na zysk każdej ze stron. W praktyce oznacza to, że budowanie lub podtrzymywanie takich relacji, daje każdemu korzyść – finansową, polityczną, społeczną lub inną.

Słowo afiliacja nabrało szczególnego znaczenia w kontekście sprzedaży, a szczególnie w sprzedaży z wykorzystaniem internetu, w tym przede wszystkim mediów społecznościowych. Marketing afiliacyjny jest atrakcyjną formą zarabiania pieniędzy przez twórców, blogerów czy influencerów, którzy zgromadzili na swoich kanałach w mediach społecznościowych większą ilość obserwujących. Grupy te to idealne kanały sprzedaży wielu produktów, szczególnie ubrań, kosmetyków, suplementów diety, ale też różnego rodzaju usług, nie tylko z branży beauty czy też rozwoju osobistego.

 

Afiliacja w praktyce

Oglądałeś kiedyś trening na YouTube, w trakcie którego prowadzący poleca ci zakup odżywek konkretnego producenta i podaje kod zakupowy ze zniżką? A może czytałeś recenzję książki, w której autor podaje ci link do zakupu konkretnego egzemplarza z rabatem? To jest właśnie afiliacja. Osoby polecające mają korzyść z każdej rekomendacji, która przekuła się na sprzedaż. Z kolei firma, u której kupiłeś, trafia bardzo precyzyjnie do grupy docelowej. Ty z kolei możesz kupić coś taniej. Jak widać, każda ze stron ma zysk z możliwości, jakie daje afiliacja.

 

Afiliacja a lejek sprzedażowy

Jak się możesz domyślić, afiliacja bazuje na najniższym poziomie lejka sprzedażowego. Domknięcie transakcji w nim jest relatywnie najszybsze w porównaniu z osobami teoretycznie zainteresowanymi, ale znajdującymi się wyżej w strukturze lejka. To właśnie sprawia, że afiliacja jest tak bardzo skuteczna.

Afiliacja bardzo często określana jest mianem marketingu efektywnościowego. Powodem jest system wynagradzania osób współpracujących z firmami w tym modelu. Prowizja wypłacana jest proporcjonalnie do ilości sprzedanych towarów lub usług. Pomocne w tym są spersonalizowane kody lub linki, z których korzystają kupujący. Dla osób stosujących afiliację taki system jest przejrzysty i atrakcyjny – zarówno dla firm, jak również osób polecających ich usługi. Bardzo motywuje do skutecznego zachęcania do zakupu przez polecających. Z kolei firmy korzystające z działań afiliacyjnych, mogą bardzo precyzyjnie wydatkować środki przeznaczone na promocję produktu. Płacą za osiągnięty efekt.

 

Afiliacja a sprzedaż

Afiliacja ma swoje zastosowanie nie tylko w działaniach marketingowych, ale także sprzedażowych. W wielu branżach możliwe jest wykorzystanie tego kanału sprzedaży, bazując na sieciach kontaktów osób współpracujących z firmą, a także ich działań biznesowych. W wielu przypadkach może to dotyczyć usług komplementarnych do tych usług, które oferuje współpracująca z firmą osoba. Przykładowo, jeśli prowadzisz firmę wykonującą aranżację ogrodów lub sprzedającą rośliny, możesz nawiązać współpracę z projektantem ogrodów. Afiliacja będzie polegała na polecaniu twojej firmy tym, którzy zlecą projekt – zarówno jak chodzi o sprzedaż roślin, jak również o wykonanie ogrodu.

 

Przeczytaj także:

Co zrobić, żeby klienci polecali Twoje usługi? Poznaj 2 skuteczne sposoby na rekomendacje

Biznes z polecenia – jak zbudować sieć rekomendacji i dlaczego warto to zrobić?

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat możliwości wykorzystania technik sprzedaży opartych na afiliacji i innych, skutecznych kanałów dla twojego biznesu? Napisz do nas! W ramach bezpłatnej konsultacji doradzimy ci odpowiednie działania.

 

Powinny zainteresować cię także nasze szkolenia sprzedażowe!

Zaawansowane techniki sprzedaży

Szkolenie coaching handlowy

Zarządzanie współpracą z kluczowymi klientami

Szkolenie negocjacje handlowe

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!