Cechy dobrego kierownika – tych 10 cech polubią Twoi pracownicy

najważniejsza cecha kierownika

W skrócie:

Cechy dobrego kierownika to zestaw wielu kompetencji i dobrych praktyk, które pomagają w kierowaniu zespołem i doprowadzeniu go do doskonałych wyników. Bycie dobrym kierownikiem wcale nie jest takie proste, ale na szczęście można się tego nauczyć. Podpowiadamy wszystkim kierownikom, na co zwrócić uwagę, żeby ludzie byli zmotywowani do pracy i z zaangażowaniem wykonywali swoje obowiązki.

Jaki cechy dobrego kierownika doceniają pracownicy?

Kierownik to nie tylko ten, który deleguje zadania i pilnuje, żeby każdy z członków zespołu się z nich wywiązał. Niestety taki obraz menedżerów ma wielu pracowników, co nie do końca pomaga stworzyć dobre relacje na linii szef-pracownik. Kierownicy są bardzo często postrzegani, jako ci, którzy delegują, kontrolują, rozliczają i zwracają uwagę na błędy.

Tymczasem kierownik to przede wszystkim lider i przywódca. Jeśli kierujesz pracą zespołu musisz pamiętać, że dla każdego z pracowników powinieneś być drogowskazem, czyli wskazywać kierunki i sprowadzać ich na właściwe tory, jeśli zbłądzą. Pracownicy oczekują tego, że w razie problemów będą mogli się z nimi zwrócić do kierownika, który jest bardziej doświadczony i chętnie pokaże rozwiązania. To pomaga w zwiększeniu efektywności pracy zespołu.

 

Jakie cechy dobrego kierownika pomogą ci zdobyć zaufanie zespołu?

Praca lidera opiera się na zaufaniu. Pracownicy muszą mieć pewność, że mogą ufać twojej wiedzy i doświadczeniu. To od kompetencji kierownika zależy też to, czy cele i sposoby ich realizacji zostaną dobrze wybrane, a co za tym idzie – czy zespół odniesie sukces. Zatem wiedza to podstawa.

Pracownicy chcą ufać, że kierownik ma zawsze dobre intencje i kieruje się dobrem nie tylko firmy, ale także każdego z pracowników. Jeśli jakiś członek zespołu coś ci mówi w zaufaniu i zwierza się ze swoich problemów, zachowaj je dla siebie. Wtedy masz większą szansę, że pracownicy będą z tobą szczerzy i nie będą się bali powiedzieć ci prawdę. Nawet, jeśli ta prawda nie będzie oznaczała dobrą wiadomość.

 

Cechy dobrego kierownika – 10 dobrych praktyk

 

1. Dawaj feedback

Feedback rozwojowy to bardzo ważna praktyka, na którą decyduje się coraz więcej firm. Jako kierownik regularnie spotykaj się ze swoimi pracownikami, aby wspólnie przeanalizować postępy w ich pracy. Mów, co zrobili dobrze, za co należy im się pochwała. Zawsze najpierw doceń, a potem wskaż obszary, które wymagają poprawy. Bardzo ważne jest, aby nie tylko pokazać, co można było zrobić lepiej, ale jak to zrobić. Feedback jest elementem procesu uczenia się, który jest jedyną drogą do zbudowania dobrze działającego zespołu.

 

2. Bądź punktualny

Jeśli w twojej firmie jest ustalone, że wszyscy przychodzą na 8:00, ty również przychodź na 8:00, a najlepiej 10 minut wcześniej, żeby z każdym się rano przywitać. Dajesz tym samym dobry wzorzec dla innych i masz możliwość poświęcić chwilę uwagi każdemu z twoich współpracowników. Szybka poranna kawa połączona z rozmową na temat planów na cały dzień jest bardzo dobrą praktyką.

Jeśli obiecałeś komuś przejrzeć raport do końca miesiąca i dać odpowiedź, zrób to. Jeśli sam nie będziesz dotrzymywał terminów, jest duża szansa, że inni też nie będą przywiązywali do tego dużej wagi. Nie każdemu klientowi może się to spodobać. Jeśli z jakiś powodów nie jesteś w stanie się wywiązać z obietnicy, daj wcześniej znać zainteresowanym osobom.

 

3. Odpisuj na maile

Niby drobiazg, ale tylko pozornie. Komunikacja mailowa to podstawa w każdym biznesie. Okazuje się, że nie do końca przyswoiliśmy etykietę związaną z korespondencją mailową. Jeśli poprosiłeś kogoś o podesłanie potrzebnych ci danych, zostały one wysłane na twoją skrzynkę, to koniecznie odpisz. Wystarczy: „Bardzo dziękuję. Przejrzę i wrócę z informacją”. Jeśli nie odpiszesz nic, twój pracownik może się czuć zlekceważony. Jednak poświęcił chwilę, żeby coś dla ciebie przygotować, więc daj znać, że dotarło i dziękujesz.

 

4. Doceniaj pracowników

Cechy dobrego kierownika związane są również ze sferą dotyczącą form docenienia pracowników. Dla jednego będzie to premia, ale dla drugiego ważniejsza jest pochwała. Jeśli widzisz, że ktoś dobrze wywiązał się ze swojego zadania albo zrobił duże postępy, powiedz mu to. Czasem niewiele trzeba, żeby ktoś poczuł się doceniony, a tym samym zmotywowany. Kierownik nie tylko upomina, ale przede wszystkim chwali.

 

5. Pomagaj rozwiązywać problemy

W każdym zespole pojawiają się jakieś problemy. Czasem związane są z jakimś procesem firmowym, ale bardzo często jest to czynnik ludzki. Często pracownik nie potrafi sobie poradzić z jakimś problemem, bo być może nie ma dostatecznego doświadczenia lub jeszcze nie ma tyle wiedzy. Ty zapewne ją masz, skoro jesteś menedżerem. Dowiedz się dokładnie, na czym polega kłopot i staraj się pomóc. Jeśli nie potrafisz, znajdź w firmie inną osobę, która będzie potrafiła pomóc wam obojgu. Czemu obojgu? Bo problem twojego pracownika to jest też twój problem.

 

6. Nie mów „Nie mam czasu”

Dobry menedżer zawsze ma czas. Jeśli mówisz pracownikowi, że nie masz na coś czasu, albo nie masz dla niego czasu, zupełnie nieświadomie dajesz mu do zrozumienia coś, czego wcale byś nie chciał. To jest sygnał, że nie radzisz sobie z obowiązkami i nie jesteś dobrze zorganizowany. Wcale nie musi tak być, a twój brak czasu może dotyczyć na przykład konkretnego dnia. Więc zamiast mówić „nie mam czasu”, lepiej wskaż termin, kiedy pracownik może na ciebie liczyć. Czasem wystarczy powiedzieć „Przyjdź do mnie z tym za godzinę. Wtedy poświęcę ci całą uwagę”.

 

7. Nie podnoś głosu

Nigdy! Podniesiony głos robi zawsze złe wrażenie i nie sprzyja  budowaniu dobrych relacji. Pokazuje twoją słabość. Jeśli czujesz, że emocje sięgają zenitu, spróbuj najpierw ochłonąć, a potem wróć do rozmowy.

 

8. Rozwiązuj konflikty

Jeśli widzisz, że ludzie w zespole nie mogą się dogadać, nie czekaj, aż ci o tym powiedzą. Reaguj od razu. Zawsze wysłuchaj argumentów z obydwu stron i staraj się doprowadzić do sytuacji, w której zainteresowani sami wymyślą rozwiązanie. Bycie rozjemcą nie zawsze jest dobre i staraj się rozstrzygać spory w ostateczności, jak pracownicy sami nie będą potrafili rozwiązać problemu.

 

9. Przyznawaj się do błędów

Kierownik też się myli. Gorzej, jak nie potrafi się do tego przyznać. Jeśli zrobiłeś błąd, powiedz to, a jak trzeba to przeproś. To wcale nie pokazuje twojej słabość – wręcz przeciwnie. Przyznanie się do błędu to oznaka ludzi honorowych i odważnych. A chyba za takiego chciałbyś uchodzić w oczach swoich pracowników.

 

10. Bądź człowiekiem

Kierownik też człowiek i dobrze, jeśli twoi ludzie też tak cię postrzegają. Wykazuj zrozumienie, jeśli ktoś nie może sobie poradzić z jakimś problemem. Zamiast mówić, że ktoś się do niczego nie nadaje, staraj się pomóc. Jeśli młoda mama dostanie telefon z przedszkola, że dziecko ma gorączkę, nie mów, że nic cię to nie obchodzi, tylko pozwól jej wyjść wcześniej. Na pewno da się tak poukładać pracę, żeby jej pilne sprawy zrobił ktoś inny, albo żeby dokończyła kolejnego dnia. Jeśli widzisz, że ktoś ma gorszy czas i potrzebuje odpoczynku, zaproponuj wolny dzień. Bądź wrażliwy na sygnały, jakie otrzymujesz i tak kieruj pracą zespołu, żeby każdy miał poczucie, że nie jest sam i może na ciebie liczyć.

 

Chcesz poznać, jak można pracować nad tym, żeby być bardzo dobrym i skutecznym menedżerem? Napisz do nas! Chętnie porozmawiamy z tobą w ramach bezpłatnej konsultacji.

 

Zobacz też, jakie mamy szkolenia dla menadżerów:

Trening efektywności osobistej

Skuteczna komunikacja interpersonalna

Zaangażowany i efektywny zespół

Efektywne wdrażanie nowych kompetencji w zespole

Akademia Managera – szkolenia dla liderów

Zamknięte szkolenia managerskie dla firm

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!