Metoda SMART – z nią sprytnie osiągniesz każdy cel

smart

Metodę SMART powinien znać każdy. Pomaga zaplanować i zrealizować nie tylko cele biznesowe, ale właściwie każde. Jest prosta i skuteczna. Bez względu na to, czy chcesz zwiększyć sprzedaż, rozwijać firmę, czy zacząć zdrowo żyć, SMART jest twoim sprzymierzeńcem. Poznaj metodę, którą stosują najbardziej skuteczni menedżerowie. Dla nich realizacja celu to nie marzenie, ale konkretny i skuteczny plan. Słowo smart to w języku angielskim oznacza sprytny, mądry, bystry. Zobacz, jak możesz w taki właśnie sposób zdobywać to, co chcesz.

W skrócie:

BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL

Dlaczego mamy problem z osiąganiem celów?

Najczęstszą przeszkodą w realizacji celów są… problemy z ich określeniem. Cele są zbyt ogólne, nierealne, nie dajemy sobie precyzyjnego czasu, w jakim chcemy je osiągnąć. To sprawia, że albo się zniechęcamy, albo mamy tych celów tak dużo, że sami nie wiemy, który z nich jest dla nas najważniejszy do osiągnięcia. Właśnie w takich przypadkach bardzo pomocnym narzędziem jest metoda SMART.

Idealnym przykładem, z którym może się zapewne zidentyfikować każdy z nas, będą postanowienia noworoczne (czyli cele, jakie chcemy osiągnąć w nowym roku). Kto ich nie miał chociaż raz w życiu? A kto nie był sfrustrowany z tego powodu, że z postanowień nici? Jest połowa roku, a my nie zrealizowaliśmy żadnego z nich. Nic dziwnego, skoro nasze cele określiliśmy jako: „Chcę schudnąć”, „Będę miał więcej czasu na swoje pasje”, „Będę najlepszym sprzedawcą w zespole”. Po przeczytaniu tego tekstu zrozumiesz, dlaczego nic z tego nie wyszło.

Nie wiesz, jak określić cele SMART dla swojego zespołu? Daj znać! Chętnie Ci pomożemy!

Co to znaczy SMART?

Powszechnie używana w rozwoju osobistym nazwa SMART to akronim od angielskich słów:  specific, measurable, attractive (lub achievable), realistic (lub relevant), time-bound. W tłumaczeniu na język polski oznaczają: sprecyzowany, mierzalny, atrakcyjny (lub ambitny), realny, terminowy. W odniesieniu do celu każde z tych słów oznacza warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby realizacja naszego celu była prawdopodobna. Ważne jest, aby zostały spełnione wszystkie jednocześnie, a nie tylko część z nich.

1. SMART - sprecyzowany cel

Po pierwsze, nasz cel musi być specific, czyli sprecyzowany. Im bardziej dokładnie określisz, co chcesz osiągnąć, tym łatwiej będzie ci do tego dążyć. Mało tego, będziesz dokładnie wiedział, w którym momencie cel został osiągnięty. Nie wystarczy powiedzieć, że chce się zwiększyć sprzedaż w firmie. To w gruncie rzeczy mało konkretny cel. Sprecyzuj go, a więc określ, że twój cel to: zwiększyć sprzedaż o 10%, podwoić dochód ze stałych klientów, wykonać obrót na kwotę 5 mln zł. Cel może być także krótkoterminowy. Przykładem jest: „dzisiaj wykonam 20 telefonów do nowych klientów”, „umówię się na 4 spotkania z nowymi klientami w tym tygodniu”.

2. SMART – mierzalny cel

Cel SMART powinien być także mierzalny. Jest to konieczne ze względu na to, żeby móc określić, czy cel został osiągnięty. Wszystko jedno, czy cel będzie mierzalny w czasie, w złotówkach, leadach czy w procentach. Istotne jest, aby umieć określić jego wysokość lub wartość. Wracając do przykładu noworocznego – wiesz już, że nie wystarczy powiedzieć „schudnę”. Musisz założyć, że twój cel to 10 kilo mniej. Jeśli różnica na wadze między pomiarami wynosi 10 kg na minusie wiesz, że cel został osiągnięty. Tak samo jest z wynikami w pracy. Nie chodzi o to, żeby był wzrost sprzedaży, ale o to, żeby wskazać parametry tego wzrostu, a więc umieć je zmierzyć.

3. SMART – atrakcyjny cel

Zakładamy, że jesteś ambitny i dlatego chcesz osiągać cele. Twój cel musi więc także być ambitny, żeby był dla ciebie atrakcyjny. Jeśli taki właśnie będzie, będziesz miał motywację do działania, bo będziesz wiedział, że to, po co sięgasz jest z twojego punktu widzenia kuszące i coś ci da – zarobek, wzrost kompetencji, spełnienie marzenia (celu). Określając cel, warto zastanowić się, co zyskamy, jak już cel osiągniemy. Niektórzy lubią sobie zwizualizować taką sytuację i pomyśleć, jak będą szczęśliwi, gdy cel zostanie osiągnięty. Określanie mało wartościowych celów, które tak naprawdę niewiele nam dają, nie pomaga w ich realizacji, bo motywacja jest niska.

4. SMART – realistyczny cel

Z tym punktem jest bardzo dużo problemów. Dlaczego? Bardzo często określamy sobie cele, których realizacja jest mało realna, a czasem niemożliwa w jakimś czasie lub przy jakiś zasobach. Jeśli założenia są nierealne, to osiągnięcie celu też będzie trudne. Co zrobić, żeby jednak określać sobie realne cele? Tutaj pomocne będzie doświadczenie, a czasem także umiejętność przewidywania, co z kolei ma wiele wspólnego z wyciąganiem wniosków z doświadczeń z przeszłości. Przykładowo, nie możesz zakładać, że odłożysz do końca roku 30 tysięcy złotych jeśli wiesz, że z każdej wypłaty zostaje ci przy dobrych wiatrach tysiąc złotych. Trudno także robić realne plany sprzedażowe na wysokość miliona złotych rocznie, skoro wiemy, że jest połowa roku, my zarobiliśmy dotychczas 300 tys. zł i nic nie wskazuje na to, żeby na nasze usługi miał nastąpić jakiś boom.

5. SMART – terminowy cel

Deadline jest nieodzownym elementem każdego celu. Nie wystarczy powiedzieć, co chcemy osiągnąć, ale musimy także sprecyzować, w jakim czasie ma to nastąpić. Jest to pomocne nie tylko w dobrym planowaniu działań, ale także w zmotywowaniu się i nieodkładaniu celu na później. Tutaj również należy brać pod uwagę, czy czas, jaki sobie dajemy jest realny na wykonanie zadania. Nie zakładaj, że coś zrobić w tydzień, jak wiesz, że masz sporo zadań.

Cel SMART – przykład

Każdy cel może być SMART – zarówno ten zawodowy, jak również ten z życia prywatnego. Jeśli tylko będziesz się trzymał się powyższych zasad, nauczysz się określania celów w taki sposób, a ich zdobycie było dla ciebie gotowym planem działania. Po przeczytaniu tego tekstu już nie będziesz formułował sądów „Będę się więcej uczył”. Teraz wiesz, ze twój cel powinien wyglądać tak: w każdy wtorek i czwartek będę wchodził na stronę Enterprise Advisors i czytał jeden tekst z zakresu rozwoju osobistego. Jest to cel sprecyzowany, mierzalny, atrakcyjny, realny i terminowy 😊

Enterprise Advisors

EA Team

Nie wiesz, jak określić cele SMART dla swojego zespołu? Daj znać! Chętnie Ci pomożemy!

CHCESZ OTRZYMYWAĆ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL?

NIE ZNAJDUJESZ INTERESUJĄCEGO CIĘ TEMATU?

 Nic straconego. Napisz je do nas przez formularz kontaktowy, a szybko otrzymasz informację zwrotną. 

    lub skontaktuj się z nami bezpośrednio:
    695 404 409biuro@enterpriseadvisors.pl

    Ta witryna używa pliki cookies – zarówno własne, jak też korzysta z plików cookies stron trzecich.

    Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

    Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

    Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

    Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!