Efektywne szkolenie to takie, które przyniesie trwałą i realną zmianę w twojej firmie. Każde dobrze skonstruowane, a więc właśnie efektywne szkolenie, powinno pomóc w rozwiązaniu problemów przedsiębiorstwa i naprawić obszary, które nie działają tak, jak trzeba. Jak to zrobić? Jak powinno wyglądać efektywne szkolenie i na co zwrócić uwagę? Zdradzimy wam, jak robimy to my, od lat wspierając firmy będące liderami w swoich branżach.
W skrócie:
BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL
Efektywne szkolenie, czyli jakie?
Klienci, którzy zaczynają z nami współpracę, często opowiadają, że poprzednie szkolenia, jakie były dla nich zorganizowane przez inne firmy, nie przyniosły oczekiwanych rezultatów. Niby zakres tematyczny był dopasowany do potrzeb, ale okazywało się, że uczestnicy zapominali o nowej wiedzy zaraz po opuszczeniu sali szkoleniowej lub nie potrafili odnieść zdobytych informacji do swojego zakresu zadań. Tymczasem efektywne szkolenie zmienia raz na zawsze sposób postrzegania wielu spraw w firmie, zmienia perspektywę i zachowania uczestników. Żeby jednak tak się stało, najważniejsze jest nie samo szkolenie, ale to, co następuje po nim. Jest to bardzo ważny, o ile nie najważniejszy, etap procesu szkoleniowego. Dla naszych trenerów praca nie kończy się zaraz po wyjściu ze szkolenia. Wspierają swoich klientów jeszcze długo po nim.
Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej sprzedaży w swojej firmie?
Efektywne szkolenie zaczyna się od właściwego zbadania potrzeb
W Enterprise Advisors przyjęliśmy taktykę, która się sprawdza od lat i daje bardzo dobre rezultaty. Aby wystartować, trzeba się dobrze przygotować do drogi, a przede wszystkim wiedzieć, dokąd się zmierza, z kim i po co. Temu właśnie służy bezpłatny audyt, który przeprowadzamy wspólnie z klientem bez kosztów dla niego. To nasza inwestycja w dalszą współpracę. Podczas rozmowy określamy wspólnie z naszym klientem, co tak naprawdę stanowi największy problem w jego firmie, albo na jakie wyzwanie chce się przygotować. Jeśli klient wie, jakie to obszary, to sprawdzamy aktualne wskaźniki i prognozujemy realne do zdobycia cele w konkretnych ramach czasowych. Bardzo często firmy zgłaszające się do nas po wsparcie szkoleniowe, nie wiedzą dokładnie, co należałoby zmienić i jak. Wiedzą tylko, że nie wszystko działa jak trzeba i nie ma efektywności, na jaką by liczyli. Nasi specjaliści sprawdzają KPI przedsiębiorstwa i diagnozują obszary do poprawy.
Na tej podstawie proponowane są konkretne szkolenia. Mogą to być zarówno szkolenia rozwijające kompetencje (na przykład techniki sprzedaży, negocjacje, ofertowanie), ale także stawiające na poprawę umiejętności pracy w zespole, lepszą komunikację, czy też szkolenia menedżerskie. Najczęściej układany jest cały program szkoleniowy, a nie pojedyncze szkolenie.
Efektywne szkolenie to nie tylko wiedza i umiejętności
Firmy szkoleniowe ceniące sobie jakość usług i chcące osiągać ze swoimi klientami długotrwałe efekty, pracują w oparciu o model Kirkpatricka. Na ten model postawiliśmy my i po latach możemy powiedzieć, że był to bardzo dobry wybór. Głównie dlatego, że pozwala na to, aby utrwalać nabyte podczas szkolenia umiejętności i egzekwować je w miejscu pracy. Po każdym szkoleniu sprawdzane są reakcje uczestników na szkolenia, a także poziom ich wiedzy przed i po szkoleniu. Dzięki temu można na bieżąco modyfikować zakres szkoleń, dostosowując je do tego, co potrzebują pracownicy. Nie ma tutaj miejsca na sztywne trzymanie się jednego scenariusza. Jeśli w trakcie szkolenia okazuje się, że kolejne obszary wymagałyby poprawy, można na podstawie ewaluacji przygotować kolejne, konieczne do tego, aby rozwiązać problemy w firmie.
Efektywne szkolenie zmienia postawy pracowników
Jak pokazuje praktyka, zdecydowanie większą wagę warto przykładać nie tylko do tego, czego pracownicy nauczą się na szkoleniu, ale jak wiele z tego będą potrafili przełożyć na swoją codzienną pracę. Jest to wyzwanie o wiele trudniejsze, ale dające ogromne efekty. Dzięki współpracy trenera i lidera zespołu (lub szefa firmy) możliwe jest korygowanie postaw pracowników w miejscu ich pracy, zgodnie z programem szkolenia. Wymaga to ciągłej obserwacji postępów pracowników i motywowania ich do tego, aby zmiana dokonała się w sposób trwały. Jednym ze sposobów pracy nad tym jest regularny feedback rozwojowy od lidera dla każdego z pracowników, podczas którego omawiane są postępy w jego pracy i wskazywane obszary, nad którymi można jeszcze popracować. Ta dobra praktyka utrwala pożądane zachowania i wpływa na trwałą zmianę nawyków.
Efektywne szkolenie to takie, dzięki któremu firma rośnie
Jak sprawdzić, czy szkolenie realnie wpłynęło na zmiany w firmie, które były pożądane? Zgodnie z modelem Kirkpatricka, po jakimś czasie wracamy do zespołów, w których prowadziliśmy szkolenia, aby upewnić się, że przyniosły one efekt, na który liczyliśmy. Sprawdzamy, czy problemy zdiagnozowane na samym początku współpracy udało się rozwiązać lub czy można zaobserwować zmianę w tym zakresie. W ewaluacji całego programu szkoleniowego pomagają nam nie tylko badania jakościowe, a więc przede wszystkim rozmowy z szefami działu HR, szefami działu sprzedaży, właścicielami firm. Dzięki nim wiemy, co poszło dobrze i czy zaobserwowane zostały zmiany. Ważne dla nas są także dane liczbowe. Mogą to być zarówno ilości podpisanych przez firmę umów, wartość sprzedanych usług lub towarów, ilość spotkań handlowych i wiele innych. Te dane dają nam pełny obraz tego, czy wykonaliśmy swoją pracę dobrze, czyli szkolenie przyniosło efekty.