Coaching biznesowy – co to jest i czy warto w inwestować w mentoring?

Coaching biznesowy
Coaching biznesowy (Canva.com)

W skrócie:

Coaching biznesowy zupełnie niesłusznie okrył się złą sławą. Jest to narzędzie, które wspiera rozwój osobisty, a więc nasze kompetencje i wiedzę – również o sobie samym. Pod jednym warunkiem – że skorzystamy z pomocy fachowca z odpowiednim przygotowaniem do zawodu. Po czym poznać rzetelnego i skutecznego coacha? W jaki sposób wykorzystać coaching w pracy handlowca? Odpowiedź znajdziesz w tym tekście.

Czemu boimy się coachingu biznesowego?

W pewnej firmie jeden ze specjalistów od kilku dni był w złym humorze. Nie odzywał się do współpracowników, a pracę wykonywał bez zaangażowania. Koledzy i koleżanki z zespołu zauważyli napięcie w tym, co robił i jak się zachowywał. Początkowo nie chcieli mu się narzucać, jednak po kilku dniach kolega zapytał specjalistę, czy coś się stało. „Nie, nie…” odpowiedział specjalista – „tylko w przyszłym tygodniu przyjeżdża dyrektor i zapowiedział, że będzie mieć ze mną coaching. Od trzech dni nie mogę spać ze stresu, stąd taki nastrój”.

Opisana sytuacja, choć trochę przerysowana, nie należy niestety do wyjątków, a coachingiem nazywa się działania, które nie mają z nim nic wspólnego. Pokażę ci, czym jest rzetelny coaching biznesowy i jakie są dowody na jego skuteczność.

Co to jest coaching biznesowy?

W praktyce zarządzania ludźmi coaching to planowany i dwustronny proces, w którym człowiek rozwija swoje kompetencje w celu osiągnięcia lepszych wyników działań. Formami, które ten proces mogą wspierać, są:

  • mentoring biznesowy,
  • trening,
  • zarządzanie
  • doradztwo.

Błędnie rozumiany coaching

To, czego nie widzimy i nie znamy, może z jednej strony powodować ciekawość, a z drugiej strony strach i obawy. Podobnie jest z coachingiem. Niejednokrotnie postrzegany jest entuzjastycznie jako sposób na rozwiązanie każdego problemu w zarządzaniu czy współpracy. Polski internet jest jednak źródłem wielu prześmiewczych form odnoszenia się do coachingu biznesowego.

Nie jest to dziwne, gdyż w ciągu ostatnich lat doprowadzono do tego poprzez błędne jego stosowanie i niezrozumienie idei. Przykład z początku tego tekstu pokazuje, że pod pretekstem coachingu realizuje się rozmowy dyscyplinujące czy oceniające.

Znaczenie mentoringu biznesowego

W zarządzaniu ludźmi często pojawiają się nowe techniki, metody czy odkrycia. Początkowo coaching biznesowy wydawał się jedną z takich nowinek. Odczucie to potęgowało rozrastanie się coachingu na różne sfery życia – life coaching, coaching kariery, coaching grupowy, żywieniowy itp. Można więc do wielu działań dopisać słowo „coaching”, co w efekcie tylko dewaluuje jego znaczenie. Czy więc określenie „coaching biznesowy” może mieć zastosowanie w rozwoju osobistym i nie prowadzić do frustracji?

Mentoring w praktyce

W codzienności zawodowej coaching może dotyczyć czynności związanych z zarządzaniem: motywowanie, delegowanie, komunikacja w biznesie, organizacja pracy, realizacja celów, rozwiązywanie konfliktów.

Wobec pracowników coaching biznesowy może posłużyć do rozwoju kluczowych kompetencji dla realizacji pracy. Na przykład w przypadku handlowców, dzięki coachingowi handlowemu, można rozwijać umiejętności związane z radzeniem sobie z obiekcjami klientów.

 Etapy coachingu biznesowego

Jeśli coaching ma przynieść określone rezultaty biznesowe, powinien zostać w odpowiedni sposób zaprojektowany.

Etapy coachingu mogą obejmować:

  • Analizę, czyli powody zainicjowania coachingu
  • Planowanie i ustalanie celów – po etapie analizy następuje planowanie działań. Celem tego etapu jest określenie zakresu działań (najważniejszych elementów) oraz spodziewanych efektów. Chodzi więc o określenie rodzaju zmiany i potrzebnych kompetencji, które powinny zaistnieć w pracy po przeprowadzeniu rozmowy.
  • Etap działania – po wyznaczeniu celów następuje etap realizacji przez uczestnika coachingu. W zależności od rodzaju zmiany/problemu możliwe są następujące działania:
  • Wykonanie zadania lub jego części
  • Powtarzanie czynności wykonywanych wcześniej
  • Czytanie procedur, zasad, baz wiedzy, książek podnoszących wiedzę
  • Przygotowanie materiału (pigułki wiedzy) z danego obszaru
  • Zebranie informacji, jak daną czynność wykonują inni pracownicy
  • Obserwacja innych
  • Ocena, czyli poziom realizacji ustalonych na początku celów.

Skąd wiemy, że nasze działania przynoszą efekty?

Cały proces w rozumieniu biznesowym powinien przynosić wymierne rezultaty. Usystematyzowanie etapów coachingu biznesowego jest dobrym krokiem w kierunku pozytywnej oceny tej formy rozwojowej. Dowodów na skuteczność coachingu można szukać w praktycznych badaniach realizowanych w firmach.

Jeden z pierwszych eksperymentów, w których porównywano uczestników coachingu z grupą kontrolną, wykonał James Smither. Eksperyment trwał rok. Wzięło w nim udział 1361 menedżerów. Z całej grupy wybrano 404 osoby, które uczestniczyły w programie coachingu menedżerskiego. Po roku uczestnicy eksperymentu zostali ponownie ocenieni przez przełożonych pod kątem efektywności pracy, realizacji celów i korzystania z informacji zwrotnych. Badani, biorący udział w coachingu, zostali porównani z pozostałymi i ocenieni lepiej w zakresie stawianych celów. Uzyskali wyższe oceny dotyczące korzystania z informacji zwrotnych.

Badania Rebecci Jones

Drugie, równie istotne badanie, wykonała Rebecca Jones. Podsumowała siedemnaście badań nad efektywnością coachingu prowadzonego przez wewnętrznych lub zewnętrznych coachów. Najogólniejszy wniosek potwierdza przydatność tej formy pracy w kontekście rozwoju menedżera.

Zarówno znane mi badania w zakresie skuteczności coachingu, jak i własne doświadczenie w tym zakresie, powodują, że uznaję coaching biznesowy za skuteczną metodę rozwoju. Warto w określonych przypadkach z niej korzystać.

Źródła:

  • Jarmuż S., Tarasiewicz M., Alfabet mitów menadżerskich, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2017.
  • Haman W., Gut J., Coaching narzędziowy, OnePress, Gliwice 2015.

Mogą Cię również zainteresować:

Alan Kusz

Alan Kusz

Prowadzi szkolenia z zakresu: sprzedaży, efektywności biznesowej szkoleń, negocjacji, podejmowania decyzji, projektowania procesów rozwojowych, train the trainers, zarządzania zespołem i komunikacji. Specjalizuje się w badaniach kompetencji oraz tworzeniu i wdrażaniu praktycznych standardów obsługi klientów połączonych z badaniami tajemniczego klienta.

Więcej artykułów Alana

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze wpisy
Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!