Efektywny home office? To się da zrobić!

W skrócie:

Home office na dobre rozgościł się w polskich firmach. Początkowo wzbudzał spore opory, ale wydaje się, że po dwóch latach pandemii nauczyliśmy się pracować zdalnie w sposób efektywny. Mało tego, są pracownicy (i firmy), którzy już nie wyobrażają sobie całkowitej rezygnacji z home office. Co zrobić, żeby praca zdalna przynosiła efekty takie same, a nawet lepsze, niż stacjonarna praca w biurze? Jakie są plusy i minusy home office?

Dlaczego home office?

W wielu przypadkach home office był jednym rozwiązaniem, aby w czasie pandemii zapewnić firmom ciągłość pracy, a pracownikom bezpieczeństwo. Wielu z nas sytuacja nieco zaskoczyła, ale okazało się, że pomimo początkowych kłopotów, w ostatecznym rozrachunku poradziliśmy sobie dosyć dobrze. W wielu firmach home office sprawdził się doskonale. Spora grupa osób pracujących zdalnie doceniła plusy wynikające z braku konieczności codziennego wychodzenia do biura. Dzięki temu, że pracę mogli wykonywać w domu, odpadły koszty związane z przejazdem do pracy i z pracy. Nie do przecenienia jest także oszczędność czasu związana z codzienną logistyką do biura.

Oczywiście, nie w każdej branży home office jest możliwy, a w wielu nie daje dobrych efektów. Powody są różne. Jednak w wielu sektorach gospodarki sprawdził się doskonale i zarówno pracownicy, jak również pracodawcy, chcą home office utrzymać – jeśli nie całkowity, to przynajmniej jako pracę hybrydową, czyli częściowo zdalną, a częściowo stacjonarną.

Szczególnie dla młodych rodziców takie rozwiązanie jest korzystne, ponieważ daje możliwość łączenia obowiązków zawodowych z rodzinnymi.

W jakich branżach sprawdza się home office?

Przede wszystkim są to takie zawody, których reprezentanci pracują głównie przy pomocy komputera podłączonego do internetu. Takich stanowisk jest bardzo dużo i w wielu przypadkach nie ma znaczenia, czy praca jest wykonywana w domu, czy w biurze. Wśród zawodów, które zdecydowanie przodują w trybie pracy home office (i działo się to na długo przed pandemią) są zawody związane z branżą IT. Programiści, web developerzy, administratorzy sieci teleinformatycznych i wielu innych reprezentantów IT pracuje zdalnie od dawna, co często podyktowane jest także tym, że pracują oni w międzynarodowych zespołach, których członkowie są nierzadko w różnych państwach na całym świecie. Do tej grupy w trakcie pandemii dołączyli także specjaliści od marketingu i reklamy (przede wszystkim tej w nowych mediach), projektanci, księgowi, specjaliści od human resources, a także przedstawiciele handlowi, sprzedawcy, konsultanci, specjaliści do spraw obsługi klienta i wielu innych.

Home office – czy może być efektywny?

Przejście z pracy w biurze do systemu home office na początku bywa trudne – zarówno dla samego zainteresowanego, jak również dla reszty zespołu. Podstawą efektywności jest dobra organizacja czasu i zaplanowanie sobie tego, co musimy wykonać w konkretnych ramach czasowych. Specjaliści zwracają uwagę na to, że home office jest bardzo efektywną formą pracy, ale praktyka pokazuje, że mamy tendencję do… pracowania dłużej. Z badania „Efektywność pracy zdalnej”, przygotowanego na zlecenie Rzetelnej Firmy i Krajowego Rejestru Długów, wynika, że praca w modelu home office daje nam większą elastyczność, dzięki której pracownicy są lepiej zorganizowani. Jednocześnie poświęcamy jej więcej czasu niż normalnie. Wydaje się to pewnym paradoksem, ale jeśli przyjrzymy się tematowi bliżej, okazuje się, że mając dostęp do firmowego komputera na wyciągnięcie ręki, rośnie pokusa sprawdzenia skrzynki pocztowej wieczorem, czy też dokończenia raportu „po godzinach”. Autorzy raportu z badania zauważają, że czas zaoszczędzony na logistyce oddajemy pracodawcy, pracując więcej.

Co zrobić, żeby home office był dla każdej ze stron korzystny?

Wśród zarzutów pracodawców w kontekście home office bardzo często pojawia się argument, że są oni pozbawieni kontroli nad tym, co robią ich pracownicy i czy poświęcają obowiązkom tyle czasu, ile powinni. Tymczasem z badania „Efektywność pracy zdalnej” jasno wynika, że aż 66% ankietowanych nie potrzebuje mieć kontroli, aby wywiązywać się z zadań powierzonych przez pracodawcę czy lidera zespołu. To całkiem sporo! 54% badanych uważa, że nie potrzebuje również bezpośredniego kontaktu z przełożonym, żeby dobrze pracować. Jak utrzymać efektywność na home office? Wiele firm przestało rozliczać pracowników z czasu pracy, a skupia się na wykonywaniu zadań w określonym terminie. Rolą lidera jest mieć rozeznanie, ile czasu potrzeba na przygotowanie analizy, projektu czy innych zadań i dać pracownikowi dealine adekwatny do wymagań. Ta zasada obowiązuje przecież nie tylko w przypadku home office, ale w pracy stacjonarnej również.

Wyzwaniem jest także forma komunikacji. Telekonferencje, komunikatory, system wymiany korespondencji elektronicznej i platformy do obsługi klientów lub realizacji projektów są już standardem. Postęp w tym zakresie wymusiła oczywiście pandemia i wydaje się, że na tyle przyzwyczailiśmy się do takich form komunikowania, że większość z nas opanowała je do perfekcji.

Home office a praca w biurze – co dla kogo lepsze?

Praca w modelu home office na pewno nie jest rozwiązaniem dla wszystkich. Nawet, jeśli specyfika naszego stanowiska pozwala na świadczenie pracy z domu, nie każdy wybierze taką formę. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że część z nas woli pracować wśród innych osób i ceni sobie codzienny kontakt na żywo z kolegami z pracy i szefostwem. Praca w biurze wielu z nas motywuje i sprawia, że stajemy się bardziej efektywni pracując wśród innych. Jest jednak i taka grupa pracowników, którzy potrzebują cieszy i skupienia, a w biurze nie mogą liczyć na samotność. W tym drugim przypadku dom sprawdzi się lepiej. Nie można zapominać też o tym, że home office wcale nie musi być świadczony w domu! Są osoby, które z komputerem podróżują po całym świecie i godzą obowiązki zawodowe z podróżami. Praca pod palmą może mieć też swoje plusy!

W twojej firmie część zespołu pracuje zdalnie? A może wszyscy? Jeśli chcesz właściwie zarządzać ich pracą, poznaj nasze szkolenie Zarządzanie zespołem rozproszonym.

Dowiesz się:

  • Jak ujednolicić komunikację dla osób pracujących w systemie zdalnym?
  • Jak zwiększyć efektywność pracy zespołów?
  • Jak zbudować postawy managerskie, które przyczynią się do stabilizacji zespołów i zwiększą efekty ich pracy?

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta witryna używa pliki cookies – zarówno własne, jak też korzysta z plików cookies stron trzecich.

Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!