Efektywne zarządzanie zespołem to wypadkowa wielu czynników. Warto o nich wiedzieć, jeśli jest się liderem, a więc odpowiada się za wyniki zespołu, w tym zespołu sprzedażowego.
Oczekiwania członków zespołu, odpowiednia motywacja pracowników i wsparcie ich na każdym z etapów procesu to nie jedyne aspekty efektywnego zarządzania zespołem, o których warto wiedzieć.
Wiarygodność i dostępność podstawą efektywnego zarządzania zespołem
Podstawą skutecznego zarządzania jest wiarygodność. To ona decyduje o tym, czy ludzie zechcą przeznaczyć trochę więcej swego czasu, pracowitości, energii, doświadczenia, inteligencji, kreatywności i wsparcia. Groźba, władza, stanowisko i pieniądze nie zdobywają zaangażowania, tylko posłuszeństwo.
Wiarygodność polega głównie na zgodności pomiędzy słowami a uczynkami. Ludzie słuchają słów i patrzą na uczynki. Potem oceniają ich zgodność.
Rób to, co mówisz, że zrobisz. Zdobywanie wiarygodności jest aktywnością mozolną, bazującą na kontakcie jednej osoby z drugą. Zdobywa się ją małymi ilościami, poprzez fizyczną obecność i komunikację.
Przełożeni, którzy są nieosiągalni lub tworzą wizerunek niedostępnych, nie mogą oczekiwać, że zostaną obdarzeni zaufaniem.
Nowoczesne metody zarządzania zespołem sprzedaży
Badania na temat oczekiwań pracowników wobec swoich szefów pozwoliły wyodrębnić cztery powtarzające się elementy, które mają największy wpływ na ocenę przełożonych przez swoich podwładnych.
-
Uczciwość i sprawiedliwość
Ludzie oceniają uczciwość szefa, obserwując jego zachowanie. Uważnie patrzą, czy istnieje zgodność pomiędzy tym, co słyszą, a tym, co widzą. Sprawiedliwość natomiast to szacunek oraz równe, zgodne z jasnymi zasadami traktowanie wszystkich współpracowników.
-
Kompetencja
Ludzie muszą wierzyć, że osoba, która nimi kieruje, wie, co robi. Nie oznacza to, że musi się ona znać na wszystkim, ale musi być świadoma kompetencji i możliwości swoich pracowników oraz umiejętnie je wykorzystywać.
-
Zmysł kierunku działania
Ludzie oczekują, że ich praca jest częścią pewnego zaplanowanego działania. Oczekują od swego lidera, że dobrze zna on drogę do celu i potrafi ich do niego doprowadzić.
Uzupełnieniem zmysłu kierunku działania jest umiejętność inspirowania. To ważne, żeby szef był entuzjastyczny, energiczny i pozytywnie nastawiony wobec realizowanych przez zespół pracowników zadań.
-
Czy jesteś wiarygodny w oczach swoich pracowników?
Kryterium uczciwości, inspirowania i kompetencji decydują o kwestii, którą możemy nazwać wiarygodnością szefa. Ludzie, oceniając wiarygodność swojego przełożonego, próbują odpowiedzieć na trzy pytania:
- Czy można mu/jej zaufać?
- Czy ma niezbędną wiedzę i umiejętności?
- Czy jest dynamiczny/a i wie, czego chce?
Każdy menedżer ma pewne preferowane, najczęściej wybierane wzorce zachowań. Jedni mają skłonność do bycia dyrektywnym, inni do większego zwracania uwagi na relacje.
Zarządzanie zespołem a motywacja pracowników
Motywowanie pracowników w firmie zależy od warunków ukształtowanych przez otoczenie jak i wnętrze firmy. Wyróżnia się tutaj cztery poziomy motywacji:
-
Przymus
To sytuacja, w której brak swobodnej możliwości znalezienia pracy zmusza pracowników do rezygnacji z własnych aspiracji i dążeń oraz przyjęcia warunków narzuconych przez pracodawcę.
-
Kupno
Pracownicy w zamian za wysokie (w porównaniu z innymi miejscami pracy) wynagrodzenie przyjmują do realizacji cele pracodawcy.
-
Adaptacja
Pracownicy przystosowują się do panujących wewnątrz organizacji norm, warunków, zwyczajów, nieznacznie je korygują, tworząc nowe. Przystosowują siebie do tak tworzonych norm i zasad.
Mogą mieć inne poglądy, ale uznają, że istnieją wyższe przesłanki, dla których warto realizować przyjęte normy w organizacji. Jednymi słowy adaptują się do tych warunków.
-
Identyfikacja
Cele własne pracownika i cele firmy osiągają dużą zgodność, pracownicy pracują w silnym przeświadczeniu, że wartości, które tworzą, są szczytne, są ich, czują się za nie odpowiedzialni, w pełni się z nimi identyfikują.
Tych 3 błędów w zarządzaniu zespołem unikaj jak ognia
Jeśli jesteś liderem zespołu lub kierujesz całą firmą, pamiętaj o kilku prostych zasadach, które pomogą ci uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji. Najlepiej całkowicie unikaj:
- Okazywania nadmiernego zaufania i dawania dużej samodzielności pracownikowi, który wprawdzie chce, ale nie potrafi – nie posiada wystarczających kompetencji, aby udźwignąć przekazaną odpowiedzialność.
- Dyrektywnego przekazywania szczegółowych instrukcji co do sposobu wykonania zadania i ograniczania samodzielności pracownika, który ma zarówno duże umiejętności jak i wysoki poziom zaangażowania.
- Opóźniania momentu, kiedy warto coraz bardziej włączać pracownika w proces decyzyjny, zwiększając tym samym jego samodzielność i zaangażowanie. Zwykle wynika to z poczucia menedżera, że pracownik „nie jest jeszcze gotowy”. Paradoksalnie, często to menedżer nie jest gotowy i nie potrafi dzielić się odpowiedzialnością.
Mogą cię również zainteresować:
Jedna odpowiedź
super wpis