MVP – co to jest?

grafika MVP

MVP to rozwiązanie biznesowe, które pomoże ci wprowadzić na rynek nowy produkt lub usługę bez konieczności dużych nakładów pieniędzy. Czy zawsze warto startować z projektem dopiero wtedy, kiedy będzie dopięty na ostatni guzik? Nie! W wielu przypadkach bardziej opłaca się przygotować wersję próbną, a dopiero potem w nią inwestować. Dlaczego? Odpowiedź na to pytanie daje właśnie MVP.

W skrócie:

BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL

Co to znaczy MVP?

MVP to skrót od angielskiego sformułowania minimum viable product i w dosłownym tłumaczeniu oznacza minimalnie opłacalny produkt. W sensie praktycznym będzie to produkt, usługa lub ich nowa wersja, która będzie dostatecznie wartościowa dla klienta, aby chciał z niej skorzystać, a nawet był skłonny za nią zapłacić, ale nie będzie jeszcze produktem finalnym. Można to porównać do wersji testowej, która ma już podstawowe funkcjonalności, ale nie jest jeszcze gotowym produktem.

Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej marży w swojej firmie?

MVP – kiedy warto?

Takie rozwiązanie jest bardzo dobrym pomysłem, kiedy wprowadzamy na rynek jakąś zupełnie nową koncepcję lub produkt, w przypadku którego powodzenie sprzedażowe nie jest takie pewne. Zamiast inwestować ogromne pieniądze w dopracowany na wyjściowo projekt, bardziej bezpiecznym wyjściem może być zaprezentowanie klientom jego wstępnej wersji i zebranie opinii. Dlaczego feedback od klienta jest tak ważny? Dając klientowi do przetestowania nowość mamy okazję dowiedzieć się, co w produkcie jest dobre, a co wymaga zmiany lub poszerzenia. Klient nie zawsze zdaje sobie sprawę ze swoich potrzeb i trudno mu się odnieść do pytań teoretycznych. Dużo lepiej sprawdzi się rozwiązanie, w którym klient ma już coś prawie gotowego i może sam sprawdzić w praktyce, czy dla niego będzie on dobrą opcją. MVP daje te wszystkie możliwości.

Co zyskujesz dzięki MVP?

Wprowadzenie nowej usługi czy towaru na rynek najczęściej wiąże się nie tylko z samym przygotowaniem ich, ale także marketingiem, logistyką, doborem technik sprzedaży, komunikacją z klientem. Jeśli nie jesteś pewien, czy nowa propozycja spotka się z zainteresowaniem klientów lub czy uda ci się pokonać konkurencję, zanim zainwestujesz w kolejne kroki, najpierw to sprawdź. W przypadku, w którym okazałoby się, że produkt jest w ogóle nietrafiony lub wymaga wielu zmian, unikniesz straty finansowej, jaka wiązałaby się z nieudanym wejściem na rynek.

MVP a lojalni klienci

Warto w pierwszej kolejności testować nowe rozwiązania z klientami, którzy nas już znają i chętnie udzielą nam informacji zwrotnej. Można spodziewać się, że budowana latami relacja z nami przełoży się na zaangażowanie w pomoc w doskonalenie produktu. Jeśli dopiero zacząłeś pracę nad nowym rozwiązaniem lub produktem, spytaj klienta, ile byłby skłonny za niego zapłacić w warunkach rynkowych. Jeśli dostaniesz odpowiedź, zaproponuj na start znacznie niższą kwotę. Dzięki temu oboje zyskacie – twój klient okazjonalnie kupi coś nowego i przedstawiającego określoną wartość, a ty dostaniesz informacje od niego na temat jego wrażeń, sugestii, propozycji zmian.

Przykłady MVP

Bardzo często na rozwiązania typu MVP decydują się producenci oprogramowania, nowych mediów i nowinek technologicznych. Kiedy nie są pewni, jakie funkcjonalności będą potrzebne użytkownikom, w pierwszej kolejności przygotowują wersję demonstracyjną. Posiada ona już najważniejsze funkcje i użytkownik ma możliwość poznać nowe rozwiązanie, ale finalny produkt powstanie dopiero po szerokiej fazie testów i uwag od osób, które nowy program kupiły. Dopiero później produkt jest wprowadzany na rynek, przygotowywane są działania marketingowe i sprzedażowe.

Produkty lub usługi MVP często przygotowywane są również po to, aby zdobyć inwestorów lub znaleźć środki zewnętrzne na ich realizację. W wielu programach grantowych można uzyskać pieniądze na rozwój produktu, który jest w wersji MVP, czyli ma kluczowe funkcjonalności, ale nie jest jeszcze na tyle dopracowany, aby wprowadzić go na rynek.

 

Szukasz środków na realizację pomysłów, które mają kluczowe funkcjonalności, ale wymagają dalszej pracy? Napisz do nas! Pomagamy firmom w zdobywaniu środków zewnętrznych na rozwój biznesu!

Enterprise Advisors

EA Team

Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej marży w swojej firmie?

CHCESZ OTRZYMYWAĆ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL?

Powinny zainteresować Cię nasze szkolenia sprzedażowe:
Przeglądaj także inne artykuły o zbliżonej tematyce:

Ta witryna używa pliki cookies – zarówno własne, jak też korzysta z plików cookies stron trzecich.

Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!