B2C co to jest?

B2C jest najczęściej spotykaną formą relacji handlowej. W Polsce mamy ponad 30 milionów kupujących B2C, co stanowi sporą różnicę w porównaniu do sprzedaży B2B, gdzie tych odbiorców są około 2 miliony. Jeśli reprezentujesz firmę, która sprzedaje swoje towary lub usługi klientom indywidualnym, koniecznie dowiedz się, co to znaczy B2C, jakie są cechy takiej relacji i co z tego wynika dla handlowca.

 

B2C co to znaczy?

B2C to skrót od angielskich słów business to consumer, czyli firmę dla konsumenta. Robiąc zakupy w supermarkecie, kupując wakacje, telewizor czy ubrania, jesteś klientem B2C. Jak więc możesz się domyślić, każdego dnia w Polsce odbywają się miliony transakcji w tego typu relacji.

 

Jakie są cechy B2C?

Relacja handlowa B2C znacznie różni się od opisywanej przez nas na blogu relacji B2B. Przede wszystkim istotne są:

  • relatywnie krótki czas podejmowania decyzji o zakupie (często kupowanie kompulsywne),
  • niska średnia wartość transakcji w przeliczeniu na osobę,
  • bardzo często transakcje są pojedyncze,
  • klient w większości przypadków nie negocjuje ceny,
  • duża konkurencja – szczególnie w przypadku towarów szybko zbywalnych (FMCG),
  • zróżnicowane kanały dystrybucji,
  • coraz większa ilość zakupów B2C odbywa się przez internet,
  • krótki proces zakupowy,
  • niski koszt pozyskania klienta (w porównaniu do B2B),
  • duża fluktuacja klientów między firmami,
  • duża liczba klientów o różnorodnych preferencjach,
  • różne rodzaje relacji firmy z klientem, a czasem jej brak – klient jest często anonimowy.

 

B2C – o czym warto pamiętać?

Jak widzisz, cechy charakterystyczne B2C mogą być wskazówką dla Ciebie co do tego, na co zwracać szczególną uwagę, w jaki sposób dbać o relację z klientem i jak budować ofertę, żeby wyróżniać się na tle konkurencji. Pamiętaj o nich szczególnie podczas budowania strategii sprzedażowej.

Jeśli potrzebujesz pomocy w zbudowaniu strategii sprzedaży dla twojej firmy, napisz do nas! Bezpłatnie przygotujemy analizę i wskażemy obszary do poprawy.

 

Kursy dla sprzedawców:

Zaawansowane techniki sprzedaży

Negocjacje handlowe

Coaching Handlowy

Telefoniczna Obsługa Klienta

Zarządzanie współpracą z kluczowymi klientami

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze wpisy
Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!