B2C jest najczęściej spotykaną formą relacji handlowej. W Polsce mamy ponad 30 milionów kupujących B2C, co stanowi sporą różnicę w porównaniu do sprzedaży B2B, gdzie tych odbiorców są około 2 miliony. Jeśli reprezentujesz firmę, która sprzedaje swoje towary lub usługi klientom indywidualnym, koniecznie dowiedz się, co to znaczy B2C, jakie są cechy takiej relacji i co z tego wynika dla handlowca.
W skrócie:
BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL
Co to znaczy B2C?
B2C to skrót od angielskich słów business to consumer, czyli firmę dla konsumenta. Robiąc zakupy w supermarkecie, kupując wakacje, telewizor czy ubrania, jesteś klientem B2C. Jak więc możesz się domyślić, każdego dnia w Polsce odbywają się miliony transakcji w tego typu relacji.
Zastanawiasz się jak rozwiązać problem słabej sprzedaży w swojej firmie?
Jakie są cechy B2C?
Relacja handlowa B2C znacznie różni się od opisywanej przez nas na blogu relacji B2B. Przede wszystkim istotne są:
- relatywnie krótki czas podejmowania decyzji o zakupie (często kupowanie kompulsywne),
- niska średnia wartość transakcji w przeliczeniu na osobę,
- bardzo często transakcje są pojedyncze,
- klient w większości przypadków nie negocjuje ceny,
- duża konkurencja – szczególnie w przypadku towarów szybko zbywalnych (FMCG),
- zróżnicowane kanały dystrybucji,
- coraz większa ilość zakupów B2C odbywa się przez internet,
- krótki proces zakupowy,
- niski koszt pozyskania klienta (w porównaniu do B2B),
- duża fluktuacja klientów między firmami,
- duża liczba klientów o różnorodnych preferencjach,
- różne rodzaje relacji firmy z klientem, a czasem jej brak – klient jest często anonimowy.
B2C – o czym warto pamiętać?
Jak widzisz, cechy charakterystyczne B2C mogą być wskazówką dla Ciebie co do tego, na co zwracać szczególną uwagę, w jaki sposób dbać o relację z klientem i jak budować ofertę, żeby wyróżniać się na tle konkurencji. Pamiętaj o nich szczególnie podczas budowania strategii sprzedażowej.
Jeśli potrzebujesz pomocy w zbudowaniu strategii sprzedaży dla twojej firmy, napisz do nas! Bezpłatnie przygotujemy analizę i wskażemy obszary do poprawy.