Co, dla właściciela firmy albo dyrektora sprzedaży, oznacza 40% z powyższego przykładu?
Wskaźnik rentowności sprzedaży na poziomie 40% oznacza, że każda wydana złotówka na działania firmy w danym miesiącu zwróciła się z nawiązką o 40 groszy. Albo inaczej, że na każdej wydanej złotówce w danym miesiącu Twoja firma zarobiła na czysto 40 gorszy.
Co oznacza spadek wskaźnika rentowności sprzedaży?
Monitorując rentowność w stałych okresach (np. miesięcznych), można zauważyć jego zmiany i wahania. To ważna wiedza, która pozwala na szybką reakcję i wprowadzenie ewentualnych działań korygujących w przedsięwzięciu.
Malejący wskaźnik rentowności sprzedaży może dać sygnał, że coś jest nie tak w biznesie i warto poszukać przyczyn słabszych wyników działalności. Czynniki mogą być zarówno wewnętrzne (np. słabsze efekty działań marketingowych), jak i zewnętrzne (np. nowy konkurent na rynku czy znaczna podwyżka cen surowców). Ich poprawna diagnoza umożliwi firmie szybką reakcję, wprowadzenie zmian i tym samym, prawdopodobnie, poprawę wskaźnika w kolejnych miesiącach. Czasami jednak okaże się, że niższy wskaźnik rentowności sprzedaży nie jest wynikiem problemów w firmie, lecz jej długoterminowych decyzji biznesowych (np. przeznaczenia wypracowanych zysków w rozbudowę firmy). Koszt takiej inwestycji będzie duży, nie przyniesie firmie bezpośredniego dochodu i zakłóci obraz rentowności w krótkim terminie. Inwestycja ma jednak szanse zaowocować w przyszłości i zwiększyć znacznie zyski firmy w długim terminie.