Efektywne zarządzanie zespołem – tych 3 błędów unikaj

zarządzanie zespołem
Canva.com

Efektywne zarządzanie zespołem to wypadkowa wielu czynników. Warto o nich wiedzieć, jeśli jest się liderem, a więc odpowiada się za wyniki zespołu, w tym zespołu sprzedażowego.

Oczekiwania członków zespołu, odpowiednia motywacja pracowników i wsparcie ich na każdym z etapów procesu to nie jedyne aspekty efektywnego zarządzania zespołem, o których warto wiedzieć.

W skrócie:

BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL

Wiarygodność i dostępność podstawą efektywnego zarządzania zespołem

Podstawą skutecznego zarządzania jest wiarygodność. To ona decyduje o tym, czy ludzie zechcą przeznaczyć trochę więcej swego czasu, pracowitości, energii, doświadczenia, inteligencji, kreatywności i wsparcia. Groźba, władza, stanowisko i pieniądze nie zdobywają zaangażowania, tylko posłuszeństwo.

Wiarygodność polega głównie na zgodności pomiędzy słowami a uczynkami. Ludzie słuchają słów i patrzą na uczynki. Potem oceniają ich zgodność.

Rób to, co mówisz, że zrobisz. Zdobywanie wiarygodności jest aktywnością mozolną, bazującą na kontakcie jednej osoby z drugą. Zdobywa się ją małymi ilościami, poprzez fizyczną obecność i komunikację.
Przełożeni, którzy są nieosiągalni lub tworzą wizerunek niedostępnych, nie mogą oczekiwać, że zostaną obdarzeni zaufaniem.

Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej sprzedaży w swojej firmie?

Nowoczesne metody zarządzania zespołem sprzedaży

Badania na temat oczekiwań pracowników wobec swoich szefów pozwoliły wyodrębnić cztery powtarzające się elementy, które mają największy wpływ na ocenę przełożonych przez swoich podwładnych.

 

    1. Uczciwość i sprawiedliwość
      Ludzie oceniają uczciwość szefa, obserwując jego zachowanie. Uważnie patrzą, czy istnieje zgodność pomiędzy tym, co słyszą, a tym, co widzą. Sprawiedliwość natomiast to szacunek oraz równe, zgodne z jasnymi zasadami traktowanie wszystkich współpracowników.
    2. Kompetencja
      Ludzie muszą wierzyć, że osoba, która nimi kieruje, wie, co robi. Nie oznacza to, że musi się ona znać na wszystkim, ale musi być świadoma kompetencji i możliwości swoich pracowników oraz umiejętnie je wykorzystywać.
    3. Zmysł kierunku działania
      Ludzie oczekują, że ich praca jest częścią pewnego zaplanowanego działania. Oczekują od swego lidera, że dobrze zna on drogę do celu i potrafi ich do niego doprowadzić. Uzupełnieniem zmysłu kierunku działania jest umiejętność inspirowania. To ważne, żeby szef był entuzjastyczny, energiczny i pozytywnie nastawiony wobec realizowanych przez zespół pracowników zadań.
    4. Czy jesteś wiarygodny w oczach swoich pracowników?
      Kryterium uczciwości, inspirowania i kompetencji decydują o kwestii, którą możemy nazwać wiarygodnością szefa. Ludzie, oceniając wiarygodność swojego przełożonego, próbują odpowiedzieć na trzy pytania:

      • Czy można mu/jej zaufać?
      • Czy ma niezbędną wiedzę i umiejętności?
      • Czy jest dynamiczny/a i wie, czego chce?

Każdy menedżer ma pewne preferowane, najczęściej wybierane wzorce zachowań. Jedni mają skłonność do bycia dyrektywnym, inni do większego zwracania uwagi na relacje.

Zarządzanie zespołem a motywacja pracowników

Motywowanie pracowników w firmie zależy od warunków ukształtowanych przez otoczenie jak i wnętrze firmy. Wyróżnia się tutaj cztery poziomy motywacji:

    1. Przymus
      To sytuacja, w której brak swobodnej możliwości znalezienia pracy zmusza pracow­ników do rezy­gnacji z własnych aspiracji i dążeń oraz przyjęcia warunków narzuco­nych przez pracodawcę.
    2. Kupno
      Pracownicy w zamian za wysokie (w porównaniu z innymi miejscami pracy) wyna­grodzenie przyjmują do realizacji cele pracodawcy.
    3. Adaptacja
      Pracownicy przystosowują się do panujących wewnątrz organizacji norm, warunków, zwyczajów, nieznacznie je korygują, tworząc nowe. Przystosowują siebie do tak tworzonych norm i zasad.
      Mogą mieć inne poglądy, ale uznają, że istnieją wyższe przesłanki, dla których warto realizować przyjęte normy w organizacji. Jednymi słowy adaptują się do tych warunków.
    4. Identyfikacja
      Cele własne pracownika i cele firmy osiągają dużą zgodność, pracownicy pracują w silnym prze­świadczeniu, że wartości, które tworzą, są szczytne, są ich, czują się za nie odpowiedzialni, w pełni się z nimi identyfikują.

Tych 3 błędów w zarządzaniu zespołem unikaj jak ognia

Jeśli jesteś liderem zespołu lub kierujesz całą firmą, pamiętaj o kilku prostych zasadach, które pomogą ci uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji. Najlepiej całkowicie unikaj:

 

  • Okazywania nadmiernego zaufania i dawania dużej samodzielności pracownikowi, który wprawdzie chce, ale nie potrafi - nie posiada wystarczających kompetencji, aby udźwignąć przekazaną odpowiedzialność.
  • Dyrektywnego przekazywania szczegółowych instrukcji co do sposobu wykonania zadania i ograniczania samodzielności pracownika, który ma zarówno duże umiejętności jak i wysoki poziom zaangażowania.
  • Opóźniania momentu, kiedy warto coraz bardziej włączać pracownika w proces decyzyjny, zwiększając tym samym jego samodzielność i zaangażowanie. Zwykle wynika to z poczucia menedżera, że pracownik „nie jest jeszcze gotowy”. Paradoksalnie, często to menedżer nie jest gotowy i nie potrafi dzielić się odpowiedzialnością.
Dariusz Leonhard

Dariusz Leonhard

Training manager w Grupie Eurocash S.A., specjalizuje się w tematyce Zarządzania Zespołami, Budowania Zaangażowania, współpracy z klientami oraz Efektywnej Sprzedaży. Jest asesorem rekrutacyjnym, diagnozuje na podstawie assessment center potencjał pracowników, którzy aplikują do organizacji. Szkoli firmy z Top 5 w branży: przemysłowej, gastronomicznej, usługowej, spółek Skarbu Państwa, outsourcingowej i innych.

Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej sprzedaży w swojej firmie?

CHCESZ OTRZYMYWAĆ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL?

Problematykę i rozwiązania dotyczące zarządzania znajdziesz m.in. w poniższych szkoleniach:
Przeglądaj także inne artykuły o zbliżonej tematyce:

Ta witryna używa pliki cookies – zarówno własne, jak też korzysta z plików cookies stron trzecich.

Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!