Podczas pandemii Covid-19 stała się jedną z branż, które na ograniczeniach ucierpiały najbardziej. Kiedy jeszcze wszystko toczyło się normalnym rytmem, generowała ponad 40 miliardów złotych. Jest branżą ciekawą i różniącą się pod wieloma względami od pozostałych. Mowa o branży HoReCa. Wierzę, że już niebawem znowu będziemy w pełni korzystać z jej usług, a zespoły sprzedażowe będą mogły prowadzić transakcje z podmiotami HoReCa. Zanim się to stanie, dowiedz się o niej więcej z mojego tekstu!
W skrócie:
BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL
HoReCa: co to?
Co kryje się za tym skrótem? HoReCa to nazwa, która powstała od słów: hotele, restauracje, catering (niektórzy tłumaczą ostatnią część jako cafe, czyli kawiarnia). Tak więc jest to określenie pewnego sektora usługowego, w którym działa spora część przedsiębiorców. Według GUS jest to około 70 tysięcy lokali gastronomicznych. W związku z sytuacją pandemiczną, aktualnie może być ich trochę mniej, bo nie da się ukryć, że wiele lokali nie poradziło sobie z nagłą utratą przychodów i jej właściciele nie odnaleźli się w nowej rzeczywistości. Mało która branża dostała tak mocno w kość przez pandemię, a jej przedstawiciele zostali bez większej pomocy ze strony państwa.
Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej sprzedaży w swojej firmie?
Branża HoReCa w Polsce
Szacunkowe dane pokazują, że ten sektor generuje w Polsce ponad 40 miliardów złotych. Trudne i dyskusyjne (z różnych powodów) będzie określenie, ile osób znajduje zatrudnienie w branży HoReCa. Niestety w sporej części, zatrudnienie w tym sektorze funkcjonuje jako szara strefa, co ma związek między innymi z dużą sezonowością zatrudnienia. Zauważam również dwie inne cechy, które w innych sektorach nie występują: „optymalizacja” (że użyję takiego eufemizmu) formy zatrudnienia, rozumiana przez przedsiębiorców jako dzielenie zarobków na „część oficjalną” i „część nieoficjalną” oraz dosyć dużą swobodę w płaceniu podatków, praktykowaną niestety przez sporą część przedsiębiorców. Poza sieciową gastronomią wciąż spotykamy się z nienabijaniem wszystkiego na kasę. Będąc w restauracji, zwróćcie uwagę na paragony i upewnijcie się, czy wydruk, który dostaliście to na pewno paragon fiskalny a nie tzw. paragon przedwstępny. Stąd też dane szacunkowe na temat dochodowości tej branży mogą być daleko większe, niż to wynika z oficjalnych danych. Trudno więc ocenić, zarówno dochód w branży HoReCa, jak również zatrudnienie.
HoReCa to również kanał sprzedaży
Bez względu na to, jest to bardzo duży sektor biznesowy, w którym istnieje ogromna liczba solidnych partnerów biznesowych, stąd zwracam na niego uwagę. Miałem okazję poznać wielu znakomitych przedsiębiorców, którzy właściwym zarządzaniem i zrozumieniem tej branży, osiągnęli sukces. W wielu działach sprzedaży HoReCa jest traktowana nie jako branża, ale przede wszystkim jako kanał dotarcia do nabywcy. Wśród kanałów dotarcia możemy wyróżnić: kanał tradycyjny (sklepy), hurtowy, nowoczesny (międzynarodowe markety), b2b i właśnie HoReCa. Z własnego doświadczenia wiem, że istnieje potrzeba ciągłego szkolenia zespołów sprzedażowych, żeby mogli zdobywać umiejętność skutecznego wykorzystywania tego kanału dla realizacji swoich celów sprzedażowych. Dlatego warto uczestniczyć w szkoleniach HoReCa.
Jakie produkty i usługi sprzedajemy w HoReCa?
Biorąc pod uwagę różnorodność tej branży, wachlarz możliwych usług i towarów, jakie są potrzebne podmiotom HoReCa do prowadzenia biznesów, jest naprawdę duży. Przede wszystkim wymienić należy produkty dosyć oczywiste, czyli jedzenie i napoje. Bez nich żadna restauracja, hotel i kawiarnia nie są w stanie działać. W przypadku dużych podmiotów i sieciówek, liczba zamówień i ich wolumen bywają naprawdę imponujące, dlatego warto o takiego klienta zabiegać. Stały klient z tej branży zagwarantuje nam systematyczne zamówienia, co jest bardzo istotne dla każdego handlowca.
Jednak jedzenie i napoje to nie wszystko. Oprócz bieżącego zapotrzebowania, w portfolio towarów znajdą się również elementy wyposażenia, takie jak sztućce, talerze, meble i specjalistyczne wyposażenie kuchni – piece konwekcyjne, lodówki, witryny i wiele innych. Pamiętajmy, że tego typu podmioty korzystają również z ogromnej ilości usług zewnętrznych – od prania ręczników i pościeli, poprzez usługi marketingowe, po firmy eventowe i dekoracyjne, przygotowujące wydarzenia okolicznościowe i biznesowe. W tym zakresie także jest o co walczyć.
Zapraszam Cię także do śledzenia mojego profilu na serwisie X - Andrzej Borcz.