Kompetencje miękkie bardzo często decydują nie tylko o efektach pracy. Pomagają w zdobywaniu awansu lub nowej pracy. Dzięki nim łatwiej dogadywać się z klientami i współpracownikami. Kompetencje miękkie pomagają lepiej zorganizować sobie czas, delegować zadania, radzić sobie ze stresem, przekazywać informacje i odczytywać intencje innych. Czym są kompetencje miękkie i jakie najbardziej liczą się na rynku pracy?
W skrócie:
BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL
Czym są kompetencje miękkie i kompetencje twarde?
Przeważnie stosuje się podział na kompetencje twarde i kompetencje miękkie. Kompetencje twarde rozumiane są jako wiedza merytoryczna i umiejętności z konkretnej dziedziny lub branży, które łatwo jest zmierzyć i ocenić. Przykładowo kompetencjami twardymi będą: umiejętność projektowania budynków, znajomość literatury czy języka obcego, uprawnienia na obsługę maszyn budowlanych, prawo jazdy, ale też biegła obsługa komputera, znajomość programów graficznych i tak dalej. W dosyć łatwy sposób można zweryfikować, czy ktoś je ma, a jeśli tak, to na jakim poziomie.
W odróżnieniu do kompetencji twardych, kompetencje miękkie nie są tak łatwo mierzalne i przeważnie trzeba czasu oraz konkretnych okoliczności, żeby móc ocenić, czy dana osoba je ma, a jeśli tak, to jak bardzo są one rozwinięte. Kompetencje miękkie to zdolności osobiste i interpersonalne, które mają wpływ na to, w jaki sposób się zachowujemy i jak porozumiewamy się z innymi. Są dosyć trudne do zweryfikowania, a ich ocena bardzo często jest subiektywna. Kompetencje miękkie są uniwersalne i przydają się zarówno w pracy, jak również w życiu prywatnym. Pomagają nam współpracować z innymi osobami, zarządzać zespołem, ale też własnym czasem. Dlatego też kompetencje miękkie przydają się bez względu na rodzaj wykonywanej pracy.
Interesuje Cię rozwój kompetencji miękkich Twoich pracowników lub chcesz być jeszcze lepszym menedżerem?
Dlaczego kompetencje miękkie są ważne?
Dynamika na rynku pracy oraz związana z nią konieczność zmiany miejsca zatrudnienia, stanowiska a nawet branży, powodują, że kompetencje miękkie pracowników mają ogromne znaczenie. Wiele firm w obliczu problemów ze znalezieniem pracowników woli postawić na tych kandydatów, którzy mają konkretne kompetencje miękkie, a później - przy pomocy szkoleń, kursów specjalistycznych czy studiów podyplomowych - podnieść poziom ich kompetencji twardych.
Co zrobić w przypadku, w którym pracownicy mają kompetencje twarde, a wiele do życzenia pozostawiają kompetencje miękkie? Na szczęście kompetencje miękkie można (a nawet trzeba rozwijać). Bardzo dobre efekty – z korzyścią dla całej firmy, jak również dla poszczególnych pracowników – dają szkolenia z zakresu kompetencji miękkich. Doświadczeni trenerzy diagnozują problem, jaki jest widoczny w zespole, firmie czy konkretnych osób, a następnie przy pomocy ćwiczeń i zadań pomagają rozwijać kompetencje miękkie. Są one szczególnie ważne w przypadku kadry zarządzającej wyższego i średniego szczebla, a więc menedżerów.
Najlepiej oceniani są ci menedżerowie, których cechują wysokie umiejętności komunikacyjne, asertywność, dobra organizacja pracy, umiejętność przekazywania wiedzy, rozwiązywania konfliktów, delegowania zadań. A to wszystko są kompetencje miękkie.
Jakie kompetencje miękkie doceni Twój pracodawca i współpracownicy?
1. Umiejętności komunikacyjne
Umiejętność porozumiewania się z innymi, a szczególnie łatwość w wyrażaniu własnych opinii, jest jedną z najbardziej pożądanych kompetencji miękkich. Wysokie kompetencje komunikacyjne pomagają w rozwiązywaniu problemów w zespole i unikaniu sytuacji konfliktowych.
Dowiedz się więcej:
Budująca komunikacja interpersonalna
2. Umiejętność radzenia sobie ze stresem
Stres z jednej strony motywuje nas do działania, ale z drugiej strony potrafi skutecznie sparaliżować. Osoby umiejące radzić sobie z presją czasu, a w sytuacjach kryzysowych nie dają się pokonać stresowi, są zdecydowanie bardziej pożądane w każdym zespole. Na szczęście, są metody radzenia sobie ze stresem i warto je poznać.
Dowiedz się więcej:
3. Zarządzanie sobą w czasie
Czas jest jeden i warto umieć efektywnie go wykorzystać. Umiejętność dobrej organizacji pracy, nadawanie odpowiednich priorytetów sprawom, dotrzymywanie deadlinów i zachowanie równowagi między życiem osobistym a zawodowym, to bardzo potrzebne kompetencje miękkie, które na pewno zostaną docenione w pracy i w domu.
Dowiedz się więcej:
4. Asertywność
Postawa asertywna to także kompetencja miękka, dzięki której potrafimy jasno wyrażać swoje zdanie i uczucia, stawiając wyraźne granice naszym klientom, przełożonym i współpracownikom. Nie chodzi w niej o to, żeby zawsze odmawiać i stawiać na swoim, ale umieć tak przedstawić swój pogląd, aby nie urazić innych i pomóc im zrozumieć naszą motywację.
Dowiedz się więcej:
5. Zarządzanie pracą zespołu
Umiejętność zarządzania zespołem jest kluczowa w przypadku menedżerów na każdym szczeblu. Aby być dobrym menedżerem, trzeba posiadać wiele kompetencji miękkich, które pomogą sprawnie kierować pracą efektywnie działającej grupy ludzi. Nikt nie rodzi się menedżerem, a kompetencje miękkie w tym zakresie można rozwijać, aby osiągnąć poziom mistrzowski.
Dowiedz się więcej:
Team Building. Efektywny i zintegrowany zespół
Efektywne wdrażanie nowych kompetencji w zespole
6. Rozwiązywanie problemów
Problemy pojawiają się przeważnie znienacka, dlatego warto zawsze być gotowym, aby stawić im czoło. Umiejętność rozwiązywania problemów jest kluczowa z perspektywy każdego zespołu i każdej firmy. Czy znasz firmę, w której nigdy nie ma problemów? Zapewne nie, stąd ta kompetencja miękka jest bardzo mile widziana w każdym przedsiębiorstwie, a posiadający ją pracownicy potrafią poradzić sobie w ich sprawnym rozwiązywaniu.
Dowiedz się więcej:
7. Decyzyjność
Nie każda osoba ma łatwość w podejmowaniu decyzji. Dla jednych zebranie informacji i wyciągnięcie z nich wniosków potrzebnych do podjęcia decyzji jest stosunkowo łatwe, a dla innych to ogromny kłopot. Decyzyjność i umiejętność wzięcia na siebie odpowiedzialności za skutki lub efekty to strategiczna kompetencja szczególnie w przypadku kadry zarządzającej.
Dowiedz się więcej:
8. Kreatywność
Kreatywność i innowacyjność w myśleniu cechuje nielicznych, dlatego też jest tak mile widzianą kompetencją miękką. Myślący kreatywnie pracownicy proponują nieszablonowe rozwiązania i dzięki nim oferta firmy ciągle się rozwija. Kreatywność można stymulować, więc warto sprawdzić, jak to efektywnie robić.
9. Zdolności perswazyjne
Umiejętność wywierania wpływu na innych jest cenna nie tylko w przypadku handlowców. Warto umieć przekonać do swojego zdania innych, czy to klientów, czy to innych pracowników.
Dowiedz się więcej:
10. Łatwość nawiązania relacji z klientem
Otwartość w komunikacji z innymi osobami, szczególnie z klientami, pomaga osiągać lepsze wyniki. Otwartość na klienta to nie tylko umiejętność nakłonienia go do kupna, ale przede wszystkim wysłuchania jego potrzeb i chęć znalezienia sposobów na zaspokojenie ich.
Dowiedz się więcej: