Onboarding to bardzo ważna procedura w każdej firmie. Prawidłowy onboarding wpływa na to, czy nowa osoba w zespole bez problemu się w nim odnajdzie i będzie potrafiła wywiązywać się ze swoich zadań, czy zostanie sama sobie, a po krótkim czasie odejdzie. Czym jest onboarding i co zrobić, żeby został przeprowadzony efektywnie?
W skrócie:
BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL
Onboarding – co to jest?
Onboarding to słowo pochodzące z języka angielskiego, które na dobre zagościło w nomenklaturze polskich firm, nie tylko korporacji. Jego polskim odpowiednikiem może być wdrożenie. On board oznacza dosłownie „na pokładzie”, ale w tym kontekście to proces wdrażania do firmy nowego pracownika.
Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej marży w swojej firmie?
Dlaczego onboarding jest ważny?
W wielu firmach proces wdrożenia pracownika ogranicza się do pokazania miejsca pracy i przedstawienia zakresu czynności. To znacznie za mało. Jeśli pamiętasz swój pierwszy dzień w nowej pracy, na pewno jesteś w stanie przypomnieć sobie, jaki stres mu towarzyszył. O ile jest to stres wynikający z podekscytowania nowościami, to nie ma w nim nic złego i nietypowego. Jeśli jednak wiąże się z niepewnością, zagubieniem, dezorientacją, to już nie jest tak dobrze.
Prawidłowe wdrożenie do pracy w nowym miejscu bardzo mocno koreluje z tym, czy pracownik będzie czuł się dobrze w nowym środowisku, czy będzie sfrustrowany brakiem wsparcia i po krótkim czasie odejdzie. Jak wynika z badań Wynhurst Group, w ciągu pierwszych 4 miesięcy od zatrudnienia odchodzi średnio 50% nowych pracowników, a więc aż połowa. Okazuje się, że najważniejszym powodem takie rotacji jest niewłaściwie przeprowadzone wdrożenie. Biorąc pod uwagę, że proces rekrutacji jest czasochłonny i drogi, znacznie lepiej takiej sytuacji uniknąć. Pomoże w tym dobrze zaprojektowany i monitorowany onboarding.
Onboarding – jakie zawiera etapy?
W każdej firmie onboarding może przebiegać inaczej, ale każdy powinien zawierać elementy obowiązkowe nie tylko z formalnego i organizacyjnego punktu widzenia.
Tayla N. Bauer wskazuje cztery najważniejsze etapy wdrażania nowego pracownika, które określane są mianem tzw. 4 C:
- Compliance – PROCEDURY – przekazanie nowemu pracownikowi najważniejszych informacji dotyczących firmowych procedur, a także wszystkie formalności związane z zatrudnieniem – m.in. podpisanie umowy, dokumentacja pracownicza, dostęp do programów niezbędnych do pracy, założenie firmowej poczty itd.
- Clarification – ZADANIA I CELE – wyznaczenie celów i zadań nowemu pracownikowi, czyli zapoznanie go z zakresem obowiązków, oczekiwaniami, sposobem rozliczania z ich wykonania, wskazanie obszaru, w jakim może otrzymać wsparcie i od kogo dokładnie.
- Culture – KULTURA FIRMY – bardzo ważny etap, podczas którego nowa osoba na pokładzie zapoznawana jest z kulturą organizacyjną firmy, wartościami, jej misją i wizją. Dzięki temu pracownik zrozumie formalne i nieformalne zasady panujące w przedsiębiorstwie, co pozwoli mu zrozumieć także jego rolę.
- Connection – RELACJE – ten etap może trwać nieco dłużej niż pozostałe, ponieważ chodzi w nim o to, aby nowy pracownik zintegrował się z resztą zespołu. Przeważnie wymaga to czasu i zaangażowania ze strony osoby odpowiedzialnej za onboarding.
Potrzebujesz pomocy w opracowaniu procedury onboardingu w Twojej firmie? Chętnie Ci pomożemy. Napisz do nas i umów się na bezpłatną konsultację z naszym specjalistą.