Co to jest USP?

USP – Unikalna Propozycja Sprzedaży – definicja i znaczenie

Jeśli chcesz wypaść najlepiej na tle konkurencji, koniecznie dowiedz się, co to jest USP. USP pomoże ci wyjaśnić klientowi, w czym konkretnie wyróżniasz się od konkurentów lub dlaczego twój produkt jest unikatowy. Twoje przewagi konkurencyjne nie są oczywiste dla osoby, z którą dopiero rozpoczynasz współpracę. To w twoim interesie jest, aby klient był dobrze poinformowany a temat tego, co robi twoja firma, a nie robi żadna inna.

W skrócie:

BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL

Co to jest USP - definicja

Skrót USP pochodzi od angielskiego uniqe sell proposition i oznacza unikalną propozycję sprzedaży. Może odnosić się zarówno do twojej firmy, jak również do ciebie jako sprzedawcy, towaru czy usługi, jaką sprzedajesz, warunków sprzedaży. USP ma swoje zastosowanie w wielu aspektach, które są istotne z punktu widzenia całego procesu handlowego. Chodzi w nim o to, aby pokazać, czym wyróżniasz się na tle konkurencji i jakie są twoje przewagi konkurencyjne.

USP jest o wiele bardziej skuteczne niż sztampowe sformułowania „jesteśmy najlepsi”, „ mamy najtaniej”, „najlepsza jakość w najlepszej cenie”. Na takie hasła klienci już są odporni. Dużo lepiej jest pokazać, że jesteśmy w stanie dać coś, czego nie da nikt inny. Jak znaleźć taką cechę? Jeśli nie wydaje ci się ona oczywista, zastanów się, czego oczekuje twój klient, a nie dostaje od innych firm z twojej branży. Jeśli nie wiesz, spytaj! Może się okazać, że żadna z firm sprzedających to, co ty, nie zwróciła uwagi na jakiś aspekt, który jest dla klienta ważny. Jeśli znajdziesz taką cechę, znajdziesz swoje USP.

Ważne jest, aby wskazać, w jaki sposób ta cecha wpłynie na rozwiązanie problemu klienta, jak podniesie jego komfort życia – jedynymi słowy, co dzięki niej klient zyska, a nie dostanie tego od nikogo innego. Korzyść płynąca wprost z jakieś oferty pomoże ci przekonać klienta do wyboru właśnie jej, a nie innych, nawet tańszych rozwiązań od konkurencji.

Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej marży w swojej firmie?

USP – kiedy może ci się przydać?

Zamiast mówić klientowi, w czym jesteś najlepszy, lepiej pokaż, co cię wyróżnia na tle innych. Po pierwsze dlatego, że ludzie z natury lubią dostać coś, co jest unikatowe, dedykowane dokładnie im. To wzmacnia poczucie wyjątkowości i wrażenie dobrej okazji. Po drugie – w biznesie zupełnie naturalne jest porównywanie do siebie ofert, usług, cen, jakości. Jeśli oferujesz coś, czego nikt inny nie ma, automatycznie ocena wypada na twoją korzyść 1:0.

USP – przykłady zastosowania

Unikalną propozycję sprzedaży możemy oprzeć o jakąś konkretną cechę produktu lub usługi. Nie może być nią cena. Prawdopodobnie to, co masz do zaoferowania klientowi, w sporej części pokrywa się z tym, co daje konkurencja. Zastanów się więc, co jest takiego nietypowego w tym, co ty proponujesz lub stwórz to.

Wyobraź sobie, że prowadzisz spa, w którym można skorzystać z masaży relaksacyjnych. W twoim spa, tak jak w każdym innym, pracują wykwalifikowani masażyści, używają pachnących olejków najlepszej jakości, które pobudzają wszystkie zmysły, dają chwilę zapomnienia. W tle słychać relaksacyjną muzykę. Jak zbudować przewagę w takim przypadku?

Pamiętasz, jakie uczucie towarzyszy ci za każdym razem, kiedy masażysta mówi: „Dziękuję, to już koniec”. Chciałeś tę chwilę przedłużyć, chociaż o 5 minut, a nawet 10… I ta potrzeba może być idealną okolicznością do zbudowania USP. Daj klientowi więcej. Skoro standardowo masaż u twojej konkurencji trwa 60 minut, ty daj mu 75 minut, a w przekazie do klienta napisz „U nas przyjemność trwa dłużej”, „Godzina relaksu ma więcej niż 60 minut” i tym podobne.

Jak komunikować klientowi USP?

USP bardzo często kojarzone jest z marketingiem. Hasła reklamowe są idealnymi nośnikami unikalnych propozycji sprzedaży. Rozmowa handlowa jest doskonałą okazją do wskazania USP i wyjaśnienia klientowi, co dzięki twojej propozycji zyskuje lub jaki problem mu rozwiązujesz. Oczywiście ze wskazaniem na to, że nikt inny takiej oferty nie ma.

 

Jeśli nie wiesz, co mogłoby wyróżniać twoją ofertę na tle konkurencji, napisz do nas! Chętnie ci pomożemy!

Enterprise Advisors

EA Team

Zastanawiasz się jak rozwiązać problem niskiej marży w swojej firmie?

CHCESZ OTRZYMYWAĆ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL?

Sprawdź koniecznie nasze szkolenia sprzedażowe:
Przeglądaj także inne artykuły o zbliżonej tematyce:

Ta witryna używa pliki cookies – zarówno własne, jak też korzysta z plików cookies stron trzecich.

Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!