Dobre expose składa się z 5 elementów:
- Przedstawienie się – imię, nazwisko, wykształcenie, doświadczenie w branży.
- Opowiedzenie krótkiej, inspirującej historii z Twoim udziałem.
- Określenie Twoich wartości w pracy.
- Określenie zasad - czego nie akceptujesz w pracy.
- Określ jakie wsparcie oferujesz.
Pamiętaj. W expose szefa czy managera nie powinno się robić żadnych wycieczek od wyżej wymienionego. Ma być krótko, zwięźle i na temat Ciebie i Twoich oczekiwań. Kolejność wyżej wymienionych punktów jest bardzo ważna. Każdy z nich pełni konkretną funkcję.
KROK 1: PRZEDSTAWIENIE SIĘ
W expose pełni funkcje, która pozwala Ci zbudować autorytet oparty na Twojej wiedzy eksperckiej. Pokazujesz, że masz know-how, znasz się na swojej robocie, dzięki temu wzbudzisz zaufanie.
Przykład:
Nazywam się Mieszko Maj. Z wykształcenia jestem psychologiem organizacji. W branży HR i szkoleniowej jestem od 13 lat. Mam za sobą ponad 600 dni szkoleniowych oraz doświadczenie w zarządzaniu kilkunastoma dużymi projektami rozwojowymi dla takich firm jak Bank BGŻ, OBI, IKEA, Superpharm czy Dachser. Moją specjalizacją szkoleniową jest rozwój liderów. Jako szef działu HR przepracowałem 6 lat dla firm z branży marketingu zintegrowanego, więc mam też rozumienie procesów i potrzeb działów HR.
KROK 2: OPOWIEDZENIE KRÓTKIEJ, INSPIRUJĄCEJ HISTORII Z TWOIM UDZIAŁEM
Ten punkt pełni funkcję budowania Twojego autorytetu dzięki charyzmie, czyli umiejętności pobudzania innych przez wywoływanie pozytywnych emocji, które są ukierunkowane na rozwój.
Przykład:
Pamiętam kiedy poczułem jak wielką moc sprawczą ma nasza praca. Prowadziłem projekt szkoleniowy z zakresu train the trainer dla dużej sieci supermarketów w Polsce. Projekt składał się z 2 elementów. Pierwszym etapem były 3 dniowe szkolenia TTT, na którym uczyliśmy podstaw prowadzenia szkoleń. Drugim etapem była superwizja poszczególnych modułów prowadzonych wyszkolonych przez nas trenerów wewnętrznych 3 miesiące po ich szkoleniu. Podczas rutynowej superwizji na Śląsku podszedł do mnie trener wewnętrzny, który był zwyczajnym uczestnikiem szkolenia. Powiedział mi coś co zmieniło kompletnie postrzeganie przeze mnie zawodu trenera:
„Wiesz Mieszko, po tym Twoim szkoleniu to ja wziąłem sobie do serca to co mówiłeś o komunikacji, jak mówić o intencjach, jak pomagać ludziom na szkoleniu przełamywać stare schematy i zaadaptowałem te zmiany nie tylko w pracy, ale również u siebie w życiu, w moim domu. Od tamtego czasu jakość relacji z moją żoną i córką uległa ogromnej poprawie, lepiej nam się układa, jestem szczęśliwszym człowiekiem bo nauczyłeś mnie jak się dobrze komunikować.”
Te słowa pomogły mi zrozumieć, że moja rola polega na tym aby doprowadzać do sytuacji, w których to organizacja wygrywa (transfer know-how przez trenerów wewnętrznych) i jednocześnie ludzie, którzy w niej pracują również wygrywają (podstawy psychologii stosowanej dla trenerów). Dzięki naszej pracy organizacje zarabiają więcej a ludzie są bardziej szczęśliwi, więc sprawiamy, że na świecie jest więcej dobra.
KROK 3: OKREŚLENIE TWOICH WARTOŚCI W PRACY
Ten punkt pełni funkcję wzbudzania pozytywnej motywacji, stawia cię po „jasnej stronie mocy”. Chętniej pracuje się z menedżerem, któremu „o coś chodzi”; „coś jest dla niego ważne”; „tu nie chodzi tylko o pieniądze”
Przykład:
Bardzo sobie cenię rzetelność i profesjonalizm, dlatego pracuje w podejściu evidence-based training, bo pozwala mi zachować łączność pomiędzy zweryfikowanym empirycznie know-how i odróżnić je od modnej w świecie szkoleń pseudonaukowej paplaniny. Rzetelność wynika również z kodeksu etycznego psychologa, który w 4 punkcie zasad ogólnych mówi o nieustannym dążeniu do stałej aktualizacji wiedzy, a w moim przypadku jest to wiedza dotycząca psychologii organizacji. Cenię sobie też dane słowo, czyli ludzką uczciwość wobec siebie nawzajem.
KROK 4: OKREŚLENIE ZASAD - CZEGO NIE AKCEPTUJESZ W PRACY
Ten punkt expose zawiera już kontraktowanie zasad z całym zespołem. Wysyłasz dzięki niemu sygnał, gdzie są Twoje granice, co czyni Cię w oczach innych osobą przewidywalną a co za tym idzie bezpieczną.
Przykład:
W codziennej pracy nie akceptuję nieuczciwości, zarówno względem siebie nawzajem jak i klientów. Przez uczciwość rozumiem również, informowanie o bieżącym obciążeniu zadaniami i dotrzymywanie terminów. Bardzo ważne jest dla mnie dotrzymywanie słowa, jeśli się na coś umawiamy to jest to obowiązujące. Nie akceptuję również wprowadzania efektownych ale empirycznie niepotwierdzonych elementów do metodyki szkoleń lub podręczników, próby przemycania NLP lub pop-psychologii będą spotykały się z pełną bezwzględnością.
KROK 5: OKREŚL JAKIE WSAPRCIE OFERUJESZ
Ta cześć expose ma za zadanie przybliżyć cię do codziennych potrzeb swojego zespołu, tworzysz wizerunek otwartych drzwi.
Przykład:
Bardzo chętnie pomogę wszystkim w dostępie do literatury fachowej z zakresu psychologii organizacji. Możecie również liczyć na moje wsparcie w końcowym procesie sprzedaży. Ci z was, którzy pragną się rozwijać i zostać konsultantami ds. rozwoju zasobów ludzkich, dostaną ode mnie wsparcie i niezbędne narzędzia, podczas codziennej pracy nad projektami.