1

case study:

Jak obniżyliśmy wskaźnik rotacji w zespole handlowym z 40% do 10%

Klient

Dostawca urządzeń dla przemysłu spożywczego i chemicznego.

Problem

Bardzo wysoki i kosztogenny poziom rotacji handlowców w firmie, przekładający się na utratę sprzedaży, udziałów w biznesie klientów i pogorszenie reputacji dostawcy na rynku. Handlowcy najczęściej składali wypowiedzenia w okresie między trzecim, a szóstym miesiącem pracy.

ROZWIĄZANIA I EFEKTY DZIAŁAŃ ENTERPRISE ADVISORS

Na wstępie przeprowadziliśmy szerszą analizę problemu. Odbyliśmy wywiady z pracownikami firmy klienta (handlowcy, kierownicy regionalni, szef działu sprzedaży, członek zarządu, dyrektor HR).

W wyniku tych działań zdiagnozowaliśmy i potwierdziliśmy z klientem przyczyny problemów:

  1. Rekrutacja pracowników robiona pobieżnie, z dużymi kompromisami.
  2. Nieefektywny proces onboardingu. Handlowcy pracowali przez 2-3 dni z bardziej doświadczonymi kolegami, po czym samodzielnie realizowali wizyty u klientów.
  3. Brak zasobów czasowych przełożonych, uniemożliwiający ich aktywny udział w procesie wdrożenia.
  4. Okres ochronny w czasie pierwszych 3-ech miesięcy pracy, w którym nowy handlowiec dostawał premię uznaniową (de facto gwarantowaną), a w kolejnych przeżywał frustrację z powodu jej braku.
  5. Niewłaściwe wyznaczenie celów na okres 4-6 miesięcy.
  6. Brak motywacji i kiepska komunikacja z handlowcami ze strony przełożonych.


Następnie, w ramach zaproponowanych rozwiązań i działań wdrożeniowych:

  1. Przekonaliśmy klienta do wyznaczenia grupy 3-ech trenerów wewnętrznych, których rolą było wprowadzanie nowych członków zespołu (pierwsza faza projektu), a następnie praca z zespołem już bardziej doświadczonych handlowców mająca na celu rozwój ich kompetencji.
  2. Wyłonieni trenerzy przeszli szkolenia pozwalające im w sposób skuteczny szkolić nowych handlowców, zaplanować, raportować i zarządzać procesem onboardingu oraz skutecznie komunikować się z przełożonymi nowych handlowców.
  3. Efektem projektu było uzyskanie znacznie szybciej i znacznie wyższej skuteczności wśród nowych handlowców, która wpłynęła pozytywnie na ich motywację i zaangażowanie oraz wynagrodzenie po okresie ochronnym.
  4. Poza powyższymi działaniami i szkoleniami typu train-the-trainer, zrealizowaliśmy również szkolenia i warsztaty, które pozwoliły poprawić jakość prowadzonych spotkań handlowych. Przedstawiliśmy także rekomendacje odnośnie wyznaczania celów dla działu sprzedaży na okres 4-6 pierwszych miesięcy pracy. 
  5. Naszą rekomendacją było również przeprowadzenia szkolenia z obszaru rekrutacji dla kierowników sprzedaży. Klient zrealizował to szkolenie korzystając z własnych zasobów wewnętrznych.

OPINIA KLIENTA I PODSUMOWANIE

Po okresie wdrożenia i widząc efekty naszych działań (spadek rotacji handlowców z 40% do 10%), osoba z działu HR odpowiedzialna za ten projekt uznała, że był to największy sukces doradczo-szkoleniowy jaki miała okazję osiągnąć z zewnętrznym partnerem w swojej zawodowej historii.

Z klientem pracujemy do dziś. Zleca nam projekty w innych obszarach swojego biznesu. Z jego rekomendacji pozyskaliśmy także dwóch nowych klientów. Z trzecim rozmawiamy obecnie.

Skontaktuj się z nami i sprawdź co możemy zrobić dla Ciebie

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA. Polityka Prywatności Google. Warunki korzystania z usługi reCAPTCHA.

Ta witryna używa pliki cookies – zarówno własne, jak też korzysta z plików cookies stron trzecich.

Szkolenia - Firma szkoleniowa i doradcza Enterprise Advisors Kraków

Chcesz za darmo zdobywać wiedzę na temat sprzedaży i biznesu?

Interesują Cię ciekawe oferty szkoleń?

Zapisz się do naszego newslettera, a nic cię nie ominie!