Low hanging fruit to bardzo uniwersalna strategia rozwiązywania problemów w firmie i osiągania celów biznesowych. Nie potrzebujesz wielkich pieniędzy i skomplikowanych projektów, żeby w krótkim czasie zdobyć to, czego chcesz. Low hanging fruit, czyli nisko wiszące owoce, wymagają jedynie zmiany optyki i popatrzenia na problemy z innej perspektywy.
W skrócie:
BĄDŹ Z NAMI NA BIEŻĄCO I OTRZYMUJ INFORMACJE O NOWYCH ARTYKUŁACH I SPOSOBACH NA ROZWÓJ NA SWÓJ E-MAIL
Low hanging fruit to rozwiązanie dla każdego
Wyobraź sobie, że jesteś w sadzie i masz ochotę zerwać jabłko. Co robisz? Idziesz po drabinę i sięgasz po jabłko powieszone najwyżej? Czy może wyciągasz rękę i zrywasz jabłko w twoim zasięgu? Odpowiedź na to pytanie jest formalnością. Oczywiście, że wybierasz to drugie rozwiązanie. Mało tego, to pierwsze prawdopodobnie nawet nie pojawi się w twojej głowie jako to nieracjonalne i pozbawione sensu.
Zastanawiasz się jak wykorzystać technikę "low hanging fruit" w swojej firmie?
Low hanging fruit w twojej firmie
A teraz przełóż to prozaiczne doświadczenie na twoje działania w pracy. Czy szukając sposobów na zdobycie nowego celu albo rozwiązania problemu najpierw bierzesz pod uwagę najprostsze rozwiązania? Czy może wymyślasz, w jaki sposób możesz dotrzeć do jabłek znajdujących się najwyżej? Codzienna praktyka pokazuje, że nagminnie robimy ten błąd i nie szukamy tych rozwiązań, które są najbliżej nas, a zbyt mocno koncentrujemy się na rozwiązaniach będących wyzwaniem organizacyjnym, logistycznym i przeważnie też finansowym.
O to właśnie chodzi w strategii low hanging fruit! Żeby robić to, co jest najprostsze i przynosi najszybciej wyniki. Kierując się zasadą Pareto, czyli zasadą 80/20 wiemy, że za 80% osiąganych efektów odpowiada 20% nakładów pracy. Zasada ta idealnie wpisuje się w logikę low hanging fruit.
Low hanging fruit w praktyce
Żeby osiągnąć wymierne efekty, powinniśmy się w pierwszej kolejności zastanowić, czym jest tych 20% i co zrobić, żeby dzięki nim wykonać 80% planu. W każdej firmie będzie to coś innego. Jeśli przykładowo masz zamiar wdrożyć nową strategię marketingową, zastanów się, co możesz zrobić od razu zasobami, które posiadasz i nie wymaga to od ciebie wielkiego wysiłku. Sekret tkwi w prostocie.
Przykładowo, ruszasz z nowym biznesem i chcesz wykorzystać do tego social media. Na start nie potrzebujesz sięgać po zaawansowane narzędzia i wynajmować drogiej agencji. Wystarczy, że założysz profil, przygotujesz opis firmy, zadbasz o zdjęcie profilowe i zdjęcie w tle. W kolejnym kroku zaprosisz do obserwowania strony ludzi z twojej sieci kontaktów. A masz ich na pewno wielu. Publikując samodzielnie pierwsze posty pokażesz, co robisz lub co sprzedajesz, zaprezentujesz firmę i ludzi. To jest ten pierwszy krok, który nie wymaga wielkiego wysiłku, a zacznie pracować na Twój biznes.
A teraz inny przykład. Startujesz z nową usługą i chcesz dotrzeć do jak największej ilości klientów ze swoją ofertą. Zamiast skupiać się na gorączkowym poszukiwaniu nowych klientów, w pierwszej kolejności dotrzyj z informacją do bazy klientów, których już znasz. Zajmie ci to relatywnie mniej czasu, a zakładając, że jakaś relacja już między wami jest, szansa na zainteresowanie się zwiększa.
Low hanging fruit w sprzedaży
Low hanging fruit i zasada Pareto świetnie się sprawdzają również w sprzedaży. Zobacz, która grupa klientów generuje największy przychód dla firmy. Jeśli rzeczywiście za 80% obrotów odpowiada 20% klientów, to już wiesz, na czym powinieneś skupić się najbardziej. Właśnie na tych 80%! Stosując techniki sprzedaży, takie jak chociażby up-selling (dosprzedaż) i cross selling (sprzedaż krzyżowa) możesz osiągnąć znacznie więcej niż próbować za wszelką cenę znaleźć nowych klientów.